Jumaat, 28 Februari 2014

LEMBAH PITIS KELANTAN DI PASIR MAS

          Penemuan Pitis Kelantan di Lembah Sungai Kg Kubang Pak Amin,Pasir Mas telah mencetuskan berita dalam berbagai media arus perdana. Dari penemuan kepingan syiling Pitis oleh seorang penduduk telah merebak dengan cepat dan menarik ramai manusia dari berbagai lapisan untuk turut mencari artifak warisan Kelantan itu.

                  Pitis merupakan syiling pertama yang ditempa oleh Kerajaan Kelantan dan digunakan sebagai legal tender untuk berurus niaga diseluruh Kelantan. pengunaan pitis ini dimansuhkan oleh penjajah inggris dan menggantikannya dengan syiling dan wang kertas straits settlements sekitar tahun 1920..Beberapa keping pitis yang dijumpai di Lembah Sungai Kg. Kubang Pak Amin....

             Pemerhatian depankanta mendapati berbagai varieti Pitis Kelantan terdapat di lembah sungai ini...Penemuan ini telah mendorong generasi muda untuk mengenali jenis-jenis dan berbagai variasi pitis Kelantan yang ada.

           Seorang penduduk sedang mencuba nasib, mengikut cerita orang-orang tua disini.lembah ini merupakan bekas pelabuhan/jeti tempat kapal dagang singgah untuk berurus niaga. Pendapat ini disokong dengan terdapatnya perkampongan Cina sekitar lembah penemuan Pitis ini.

       Sepanjang lawatan ini depankanta ditemani oleh cikgu Roslan Abd. Rahman yang juga merupakan peminat artifak purba.. Menurutnya penemuan pitis di Pasir Mas ini telah memberi kesedaran pada generasi muda untuk mengenali mata wang yang digunakan oleh datuk nenek mereka sebelum datangnya penjajah.

         Kunjungan orang ramai semakin meningkat bila berita penemuan ini disiar oleh berbagai media arus perdana..Kerajaan Kelantan melalui Muzium Negeri telah mengambil langkah memantau aktiviti mencari pitis sekitar lembah sungai Kg Kubang Pak Amin....

           Dari penemuan pitis ini telah memberi rezeki lain pula pada peniaga air ini....

             Saudara Mohd Yusof dari Kg Landar,Kasar,Pasir Mas adalah orang pertama yang menemui pitis yang mencetuskan berita gempar ini. Penduduk setempat disekitar kawasan ini sebenarnya telah lama menemui pitis ini tetapi hanya sekeping dua dan menganggapnya penemuan biasa...Penemuan oleh sdr Wan Mohd Yusof telah menjadikan Lembah Sungai Kubang Pak Amin tersohor hingga menggamit pengunjung dari luar termasuk dari Thailand....

        Penemuan yang sempat dirakam, kebanyakan orang ramai memilih untuk menyimpannya sebagai kenangan dari menjualnya...Mungkin pencarian ini akan berakhir tidak lama lagi, mengikut beberapa orang pengunjung yang ditemui semakin hari semakin sukar untuk menemui pitis walaupun hanya sekeping setelah sehari suntuk mencarinya...

         Pencarian adalah santai dan tidak menampakkan satu usaha yg serius...Tentu pencarian dikawasan seperti ini lebih praktikal jika menggunakan Alat Pengesan logam...Keghairahan orang ramai mencari pitis mengingatkan depankanta tentang penemuan bijih emas di Lubuk Mandi, Rusila, Terengganu suatu masa dulu....

           Fenomena air pasang adalah merbahaya kepada kanak-kanak yang berkunjung ke Lembah ini..

BERITA TV9
 PITIS KELANTAN

     Bagi perkongsian info tentang pitis, disarankan pengunjung melawat Blog rakan depankanta:
http://sharuddin58.blogspot.com/search/label/PITIS%20KELANTAN%20SS10A


3 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tn Depan Kanta,
    Wah seronoknya kalau saya pun dapat sama-sama mencari pitis didanai. Pertama kali membaca tentang berita ini di ahkbar Nsdk terfikir tentu Tn Depan Kanta juga tidak melepaskan peluang ke lokasi tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam w.w nsdk,
      Malangnya beberapa hari selepas kunjungan depankanta ke tempat itu, pihak berkuasa telah tutup dan mengawal keseluruhan kawasan lembah itu. Nampaknya keseronokan mencari syiling tidak bertahan lama. Depankanta berpendapat kawasan itu ditutup kepada orang awam untuk melindungi penemuan banyak lagi artifak purba yang mungkin memberi kesan penting kepada sejarah negeri ini...Terima kasih banyak nsdk

      Padam
  2. Assalamualaikum..

    4 Pagi 23/12/2022

    SAYA MOHON BANTUAN TUAN, PUAN DAN RAKYAT MALAYSIA.

    ADA SEORANG KETUA PENJENAYAH BERNAMA ERZAWANIE BINTI KAMARUZZAMAN
    ( NO.I/C: 840918-03-5728 ) DAN BEBERAPA KUMPULAN ORANG LAGI (RAKAN ERZAWANIE YANG DIBAYAR UPAH SETIAP BULAN) TINGGAL BERKUMPULAN, DI ALAMAT RUMAH W3/263 JALAN LEMAL, 17000 PASIR MAS, KELANTAN, DAN DI SEBUAH RUMAH LAGI (TIADA DALAM GAMBAR.)

    DEMI ALLAH, SAYA MEMOHON BANTUAN TUAN, PUAN DAN RAKYAT KELANTAN KERANA SAYA BERSEORANGAN BERHADAPAN DENGAN 2 KUMPULAN ERZAWANIE.
    ( Dalam kumpulan 1: Di arah melakukan santau bahagian luar badan, Mata,Hidung,Telinga,Muka, Mulut, 24 jam dan rasukan berkumpulan setiap hari.

    Kumpulan 2: Di arah melakukan santau bahagian dalam badan (paru-paru) dan rasukan berkumpulan setiap hari )

    -ERZAWANIE DAN KUMPULANNYA AKAN BERGILIRAN MENYERANG SAYA, SETIAP HARI DENGAN KAEDAH SANTAU, KEMUDIAN ( KUNCI) DAN RASUK BERKUMPULAN, SEHINGGA SAYA MENJERIT KESAKITAN (KELUAR DARAH, PAKU,JARUM,TULANG KECIL,BESI TAJAM,KUKU). 

    - ERZAWANIE DAN KUMPULANNYA MELETAKKAN 2 CAMERA CCTV YANG MEMPUNYAI SAMBUNGAN INTERNET, MENGHALA KE ARAH RUMAH SAYA.

    -SAYA TERPAKSA MENYOROK UNTUK KELUAR RUMAH BAGI MENGELAKKAN DIRAKAM OLEH CCTV ERZAWANIE KERANA ERZAWANIE DAN KUMPULANNYA MEMERLUKAN GAMBAR YANG TERBARU SETIAP HARI UNTUK MELAKUKAN PERBUATAN YANG KEJAM INI ( SANTAU DAN RASUK BRRKUMPULAN )

    WAKTU SAYA TIDUR MALAM TUAN-PUAN, ERZAWANIE DAN KUMPULANNYA MENYERANG DENGAN SANTAU DAN RASUK BERKUMPULAN SEHINGGA TERJAGA TIDAK DAPAT TIDUR. DIANTARA PUKUL 12 MALAM SEHINGGA KE 5 PAGI SETIAP HARI
    ( WALAUPUN TUAN PUAN MAKAN UBAT TIDUR SEKALIPUN )
    UNTUK PENGETAHUAN TUAN PUAN, ERZAWANIE DAN KUMPULAN BERGILIRAN TIDAK TIDUR MALAM.

    -ERZAWANIE DAN KUMPULANNYA AKAN MENGGANDA SERANGAN SANTAU (KUNCI) DAN RASUK (BERKUMPULAN)  SETELAH GENAP SATU MINGGU.
    (MEMBUAT UGUTAN BUNUH)

    (KELUARGA BERMASAALAH)
    - AHLI KELUARGA ERZAWANIE LAIN YANG TURUT TERLIBAT DENGAN KUMPULAN JENAYAH: KAMARUZAMAN BIN OTHMAN, ERMIZAL , AIZAD , SUHAZELI,AISYA RINI, SITI AMINAH, DANIEL BIN ROSHDI ,
    ( TELAH MENIPU WANG JIRAN PULUHAN RIBU, BERGADUH DI SURAU DAN MELONTAR MERCUN KE DALAM RUMAH JIRAN)

    JIKA TUAN PUAN MELALUI JALAN LEMAL PUKUL 12 KE 5 PAGI, TUAN PUAN AKAN LIHAT LAMPU BILIK RUMAH ERZAWANIE DAN KUMPULAN BERTUKAR-TUKAR CERAH SETIAP MALAM.

    KOORDINAT GOOGLE MAPS RUMAH ERZAWANIE = 6.035569,102.140852

    KENDERAAN ERZAWANIE, ERMIZAL, SUHAZLI, AIZAD & GRP:  
    (HONDA CITY_SILVER_WNF 3084) (PROTON FLX_KELABU_DDQ1587)
    (PERODUA AXIA_HITAM_DCY1137) (PERODUA VIVA_HITAM_DBA2538)
    (HONDA EX5_WDC 1093) (YAMAYA Y150ZR_VEU1137)

    PERBUATAN SANTAU ( KUNCI ) DAN RASUK ( BERKUMPULAN ) ADALAH SENJATA SULIT PENJENAYAH ( MELAYU ) YANG SUDAH LAMA DI PRAKTIKAN DI MALAYSIA, TELAH MEMBUNUH RAMAI ORANG YANG TIDAK BERDOSA.

    SEHINGGA DI MEKAH ERZAWANIE DAN KUMPULANNYA MENYERANG DENGAN SANTAU DAN RASUK BERKUMPULAN.( MENGHINA & MENCABAR KUASA ALLAH TA'ALA)

    DEMI ALLAH SAYA TIDAK MELAKUKAN APA-APA KESALAHAN DENGAN SESIAPA PUN TERMASUK ERZAWANIE/KELUARGA/KUMPULAN.SAYA TIDAK MENGAMALKAN APA-APA ILMU PUN.TAK TAHU APA SEBABNYA NAK BUNUH SAYA.

    SAYA BERSUJUD TOLONGLA YA ALLAH.
    SAYA MOHON BELAS KASIHAN TUAN PUAN DAN RAKYAT MALAYSIA MEMBANTU MEMBEBASKAN SAYA SEBELUM DIBUNUH OLEH KUMPULAN ERZAWANIE.

    "BARANGSIAPA YANG MENGHIDUPKAN ( MENYELAMATKAN ) NYAWA, SEUMPAMA DIA MENGHIDUPKAN NYAWA SELURUH MANUSIA" -Surah AlMaidah Ayat 32-

    *Saya Sertakan Gambar Bukti*

    BalasPadam