Sabtu, 4 Jun 2011

50 SEN SIRI PARLIMEN LAMINATION ERROR.....

Sekeping syiling 50sen siri Parlimen 1984 dijumpai ada kesan seolah2 menggelupas lapisan atasnya...
depankanta pernah temui Syiling yang mempunyai ciri2 yg sama dan telah upload dalam post yang terdahulu,iaitu syiling 5 sen siri bunga raya...



 lapisan atas pada bahagian muka mengelupas macam bersisek!...
 ADAKAH SAMA DENGAN YANG 5 SEN INI?....



MUNGKIN WHYCOLLECT DAN MR.DICKSON BOLEH BANTU....KITA KONGSI  DGN.SEMUA PELAWAT....

5 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Haha, kami pun bukan sebarang pakar juga.
    Kami pun banyak bergantung kepada Dickson dan Nu untuk memberi verifikasi mereka.
    Nampaknya 50sen itu adalah lamination.
    Tapi kami tak pasti apa yang menyebabkan duit syiling 5sen itu jadi begitu rupa.
    Kami pun ingin tahu juga.
    Banyak terima kasih, depankanta :)

    BalasPadam
  2. Dear depankanta,
    Syiling 50 sen ialah Clad layer errors (Defective Planchet)dimana cantuman logam pada permukaan planchet tersebut kurang sempurna.
    Duit syiling 5 sen agak sukar untuk di nilai kerana saya perlu tahu berat sebenarnya.Rupanya seperti Die crack di sekeliling rim kerana die tersebut sudah teruk dipakai.

    BalasPadam
  3. Terima kasih banyak2 tuan berdua....tanpa anda siapa la depankanta.Kalau ada buku rujukan untuk syiling error Malaysia kan bagus,sekarang dah ramai yang mula berminat dengan syiling error ni..mungkin Mr.Dickson boleh fikir hal ni...

    BalasPadam
  4. Masih banyak lagi harus diperlajari dari semua yang terlibat dalam bidang duit syiling yang kurang sempurna ini!Saya lebih bertujuan untuk menerbitkan buku rujukan ini dalam Bahasa Melayu,tetapi banyak istilah-istilah yang tepat dan jitu belum ditemui.Sumbangan kamu semua membang dialu-alukan!Mungkin satu hari,kami semua bersama-sama membolehkan impian ini menjadi nyata.

    BalasPadam
  5. tuan sy mahu minta tolong .. saya ada 10sen coin 2006 error coin tapi yang pelik nya bahagian bunga raya ada satu tanda seperti huruf V berwarna gelap sikit dan bahagian congkak ade suku permukaan nya tanda error .. tuan pernah lihat tak coin yg mcm ni and error nye di panggil apa ye ..

    BalasPadam