Selasa, 3 Januari 2012

WORN DIE 10 SEN 2011

Selain syiling 5 sen 2011 yg telah dipamirkan dalam post sebelum ini,depankanta juga menemui beberapa keping syiling 10 sen 2011 yg dipercayai bermasalah pada die.
                                Lima keping syiling 10 sen 2011 ini mempunyai ciri2 kesan tempaan yang sama.

                               Kesan bintik2 pada bahagian field planchet dan kesan logam yg muncul pada sekitar jam 5.00 hingga 9.00 dibahagian muka syiling.

                               Ciri2 ini terjadi sama pada lima keping syiling menandakan ianya adalah kategori worn die bukan filled die atau lain2 kategori die errors.

                              Pada bahagian belakang syiling juga telah terjejas,dimana dapat dilihat semua huruf @ legend  telah hilang ketajamannya.

                              Elemen ini biasanya terjadi disebabkan penggunaan die yg berterusan tanpa diperbaiki atau ditukar.Syiling 2011 banyak sekali dikesan terjadi kesan begini,walaupun 2011 merupakan tahun keluaran terakhir syiling Malaysia siri ke2.Sepatutnya pihak pengilang tetap menyediakan yang terbaik untuk BNM bertujuan untuk edaran kepada orang ramai.
Apa yang dituliskan ini adalah pendapat numismatik depankanta semata2,pelawat dialu2kan untuk turut kongsi pendapat bersama...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan