Khamis, 18 Ogos 2011

DOUBLED DIE 20 SEN 2008

Berbeza dengan kejadian syiling die deterioration doubling yg disebabkan kerosakan permukaan die,doubled die yg tulin adalah disebabkan faktor die itu sendiri .
    Salah satu ciri2 yg dapat dinyatakan ialah keadaan pada imej atau huruf adalah jelas pada samada imej utama(primary) atau imej kedua(secondary) dan ianya terjadi hanya pada satu arah.
    Tentu ramai pengumpul yg memiliki syiling 20 sen 2008 yg sangat jelas kesan doubled die pada hampir keseluruhan huruf,angka dan imej bunga rayanya....


                     Bahagian muka (obverse) syiling 20 sen 2008,terdapat minor finned edge pada sudut atas
                           
                          Bahagian belakang (reverse)syiling,ketara doubled die error


                              Perhatikan huruf atas dan bawah(bebayang),kedua2nya adalah jelas kesan tempaannya.






      

7 ulasan:

  1. Hi Depankanta,
    Syabas kerana cepat membezakan die deterioration doubling dari die doubling (DD) yang tulin.
    Ingin saya menambah lagi:
    DD tulin bukan disebabkan oleh pergerakan die dalam proses penempaan seperti yang difahamkan malah disebabkan oleh proses pengehuban (hubbing process).
    Penempaan syiling melibatkan proses pengehuban dulu dimana rekabentuk dari model epoxy besar dipindahkan/diperkecilkan keatas master hub (peringkat die pertama)melalui mesin Janvier transfer. Komputer digunakan sekarang dalam tahap ini.
    Seterusnya, master hub digunakan untuk mengeluarkan master die diantara proses pemanasan (die annealing ) dengan mendudukannya dengan sempurna satu atas lain dalam mesin pengehuban untuk mendapatkan rekabentuk coin.
    Dan seterusnya; Master Hub > Master Die > Working Hub > Working Die > proses penempaan koin.

    Dalam proses pengehuban inilah ketidaksempurnaan selalu berlaku dimana die mungkin tidak didudukan dengan baik atau condong sedikit dan seterusnya menyebabkan doubling semasa kali kedua atau ketiga dilakukan. Biasanya hubbing ini dilakukan dengan beberapa kali untuk mendapatkan impression yang baik. Anealing (pemanasan ) perlu dilakukan untuk melembutkan logam die agar senang dihubkan kemudian.

    Proses Multiple Squeezing (hubbing) biasanya (dibuktikan) akan menyebabkan doubling dari dulu lagi dan Single squeezing (hubbing) moden yang di gunakan sekarang (spt dibuktikan di USA) juga tidak megelakkan dari die doubling. Dari analisa koin2 kita, Kilang Shah Alam masih mengunakan kaedah multiple squeezing sampai sekarang.

    Kerana terdapt ciri2 yang ketara yang dapat dibezakan dari die doubling inilah yang mendorongkan pakar2 Numis US (spt Wesler dan alan herbert) menkelaskannya kepada 5 jenis doubling yang kian mudah digunakan dan dipraktikan dalam komuniti numismatic.

    Disamping itu, pergerakan dalam penempaan koin juga boleh menyebabkan doubling tapi dipanggil mechanical doubling atau shift doubling atau machine damage doubling (MDD). Kategori ini bukan DD tulin dan tidak bernilai kerana banyak dapat ditemui.
    Die deterioration disebabkan oleh hakisan pergerakan logam (abrasion/erosion) atas permukaan die semasa penempaan terutamanya ketara ditepi huruf2 (logam dipaksa masuk dalam dengan kuat) yang menjadikannya kian terhakis kalau die digunakan dengan lama.
    Keadaan ini jelas diperhatikan dan dinamakan sedemikian sebagai die deterioration doubling.


    Saya bukan pakar tapi hanya boleh menjelaskan sedikit berasaskan dari khusus diploma numismatik ANA beberapa tahun dahulu (yang merangkumi grading dynamics, mint/varieties errors , counterfeit process & identification, history, preservation etc) yang boleh dipelajari dan diamalkan dengan teratur ditambah pula dengan pengalaman saya.

    Harap2 kita semua dapat mengunakan istilah numismatic yang betul untuk perbincangan yang berkesan di masa depan.
    Sekian.

    BalasPadam
  2. Salam NU,
    Sekalung tahniah dan jutaan terima kasih atas penerangan yg lengkap berkaitan Double doubling,die deterioration doubling dan mechanical doubling...Depankanta akan upload satu post khas berasingan untuk penerangan diatas bertujuan untuk perkongsian dgn pelawat...Sekiranya ada maklumat tambahan adalah sangat dialu-alukan...
    Sehingga sekarang,ini adalah penerangan paling lengkap dlm b.melayu berkaitan double die errors..
    Terima kasih banyak2 NU dan selamat berpuasa...

    BalasPadam
  3. Penerangan yang menarik dari nucoins, bagi duacongkak yang tidak arif tentang nama nama dalam istilah numis teruja dengan penerangan tersebut. Terima kasih banyak2 semoga nucoins dapat terus tampil beri penerangan dengan betul serta setidaknya dapat bukukan semua katogori error pada coin Malaysia terutama dalam bahasa Malaysia. Mungkin banyak specimen yang boleh diambil dari banyak2 bloger untuk panduan bersama. TQ

    BalasPadam
  4. Thank you so much to nu for such a details explaination on die doubling,you are welcome to join Malaysia Numismatic Society,we need more academician in the society like you.
    I suggest you may organise some workshops for us to learn more about numismatics especially the minting process as we got no chance (so far)to view the actual coin minting in the Mint.
    How to enrol into khusus diploma numismatik ANA? Please advise!

    BalasPadam
  5. Terima kasih duacongkak,
    Memang dah lama para pengumpul menunggu satu panduan jelas dan standard tentang syiling2 error,khususnya dalam bahasa Melayu.Perkara ini wajar difikir oleh para ahli Numismatik yg berkelayakan Spt.nucoins,Mr.Dickson,lunaticg dll.
    Semoga bila syiling siri ke3 mula beredar kita semua dah ada rujukan utk syiling2 errors.
    Terima kasih banyak2 duacongkak...

    BalasPadam
  6. Hi Mr.Dickson,
    2 cadangan baik dari Mr.Dickson yg wajar diberi perhatian oleh nucoins,1.menyertai MNS,yg tentunya dapat menyumbang dgn lebih luar ilmu2 bidang Numismatik dari sudut akademiknya dan kedua mengadakan satu bengkel khas untuk para pengumpul bagi berkongsi pendapat tentang Proses penyilingan Malaysia yg agak "tertutup".
    Terima kasih banyak Mr.Niew,cadangan yg baik untuk kita semua....

    BalasPadam