Rabu, 26 Oktober 2011

DIE ADJUSTMENT STRIKE

Die adjustment strike selalunya dikaitkan dgn weak strike errors kerana kebanyakan syiling yg dijumpai adalah adalah dalam kategori ini.Bagi mendapatkan satu setting yg sesuai bagi die berbagai percubaan dilakukan oleh pihak kilang.Kebanyakan syiling yg dicuba ini adalah berkeadaan tempaan yg lemah iaitu kedudukan die atas agak tinggi jaraknya dari die bawah.
       Kebanyakan pengumpul barat atau tempatan menemui syiling weak strike errors dan jarang sekali dapat dilihat spesimen syiling yg ditempa dengan dengan kuat seperti yg dipamirkan ini.Depankanta belum menemui istilah sebenar untuk syiling.ini mungkin "hard strike error"?....
                                Bahagian belakang 1 sen 2004,kesan tempaan yg kuat dapat dilihat seolah2 imej  tenggelam kedalam planchet.

                            Semua imej,huruf dan angka telah ditempa melebihi had.......

                            Pada bahagian muka syiling tidak begitu ketara...
Mengikut prosidur pembuatan syiling mana2 negara,syiling die adjustment strike begini sepatutnya dilupuskan atau dikitar semula...namun ada juga yg terlepas,boleh kita buat kongsi bersama.....



2 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Posting depankanta berkenaan dengan pelbagai error & varieti semakin rumit sehingga kami tidak berani memberikan komen, haha.
    Posting yang menarik ini telah kami menunggu untuk membaca komen dpd pakar numis namun tak ada setakat ini.
    Apapun menarik jika dapat tahu punca sebenarnya.
    Terima kasih banyak depankanta :)

    BalasPadam
  2. Hi Whycollect,
    Syiling2 ini semua fizikal logamnya saja milik depankanta,semua errornya milik kita semua.
    Memandangkan bidang syiling error ini agak baru pada numismatik Malaysia,sebarang penemuan wajar diketengahkan untuk dikongsi bersama..
    Tidak ramai pakar yg serba tahu dalam syiling error ini jadi kita semua kena la berani"try & error".(apa2 hal sifu akan betulkan)..
    Terima kasih banyak2 whycollect...

    BalasPadam