Rabu, 31 Oktober 2012

VARIASI VARIETI DOUBLED DIE 10 SEN 2007

         Menganalisa Varieti Doubled die syiling 10 sen 2007 agak mencabar kerana tinjauan dalam beberapa blog rakan-rakan menunjukkan terdapat banyak varieti yg berlainan tetapi kesemuanya terdapat ciri2 Doubled die tulin.

         Antara yang pamirkan DDO 10 sen 2007 ialah dalam blog pakar syiling error nucoins dan rakan juga rakan pengumpul nsdk.Dalam waktu yang tergesa-gesa,depankanta tidak sempat untuk mendapat keizinan dari rakan2 blogger ini untuk copy foto bagi digandingkan dgn penemuan depankanta ini.

             Paparan ini bertujuan untuk pelawat membandingkan koleksi (jika ada) dan melihat kemungkinan masih terdapat varieti DDO syiling 10 sen 2007 yg belum dijumpai....







    Adakah syiling-syiling seperti ini juga terdapat dalam koleksi anda? Adakah ianya dari varieti die yg sama?...

7 ulasan:

  1. Salam Tuan,
    Wah! Tahniah. Tuan telah miliki DD unik nie..Semasa melihatnya diblog Nucoins, saya rasa teringin untuk memilikinya..belum jumpa lagi...rezeki tuan jumpa dulu...

    Saya dah baca kenyataan Tuan di atas.. jika tuan hendak copy paste gambar DD congkak untuk perbandingan bolehlah saya izinkan. Tetapi saya ada dua keping lagi syiling DD 10 sen 2007 yang belum dipamirkan....cuma yang ini dibahagian belakang syiling.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali nsdk,
      Terima kasih atas keizinan untuk copy,demikian juga mana2 yg nsdk rasakan perlu dicopy dari blog ini untuk perkongsian...silakan.
      Harap nsdk dapat pamirkan secara lebih close-up tempat2 tertentu pada syiling yg dirasakan perlu pada pemerhatian dan memudahkan perkongsian...

      Terima kasih nsdk...

      Padam
  2. Salam depankanta,
    Saya juga masih mencari syiling ini. Boleh dilihat pemisahan device yang jelas daripada bahagian tengah congkak. Jila dilihat ianya amat cantik. Saya masih meneliti apakah jenis Kelasnya untuk syiling ini. Terima kasih kerana berkongsi!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sdr mnfaj,
      depankanta berpendapat syiling 10 sen 2007 banyak varieti doubled die.Mengikut yang dipamirkan oleh blogger setakat ini terdapat lebih dari dua varieti DDO.Secara logiknya memang boleh terjadi kerana QC semasa proses pengehuban tidak begitu teliti menyebabkan banyak working die yg terjadi imej yg bertindih.

      Harap sdr mnfaj dapat akan menerangkan secara ringkas tentang kelasnya nanti..

      Terima kasih banyak sdr mnfaj...

      Padam
  3. Assalamualaikum depankanta,
    Saya selalu mengikuti perkembangan blog tuan. Blog tuan sangat berinfomatif, terutamanya bagi saya yang baru saja berjinak-jinak mengumpul syiling lama, keydate dan error. Untuk makluman tuan,saya memiliki DDO 10sen 2007 yang sama dengan tuan. Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu. Semoga maju jaya!

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'Salam W.W. sdr Zairul,
      Terima kasih kerana memberi sokongan pada blog ini,bidang numismatik khususnya jurusan syiling error adalah satu bidang yg menarik untuk dijadikan hobi.Semoga sdr Zairul sudah bersedia untuk berkongsi pandangan berkaitan syiling error,kita sama2 belajar..

      Berkaitan DDO 10 sen 2007,tajuk yg diberikan pada post ini bertujuan merungkai sebenarnya banyak varieti die untuk DDO 10 sen 2007.Cuba sdr telitikan syiling yg ada dan bandingkan dgn yg dipamirkan ini,adakah 100% sama,kalau sama ianya dari die yg sama dan kalau berlainan walau sedikit ianya adalah dari die yg berlainan tapi masih DDO selagi terdapat ciri2 DD pada syiling berkenaan.

      Terima kasih banyak sdr Zairul Fazwan....

      Padam
  4. assalamualaikum sahabat..adalah blog ni masih active?

    BalasPadam