Rabu, 14 September 2011

DEFECTIVE DIE 1 SEN 2007

Bukan perkara mudah untuk menentukan kategori error pada syiling,semuanya ada piawaian  khusus yg diterima pakai oleh Numismatik antarabangsa.Bagi kita di Malaysia pengumpulan syiling error adalah satu bidang baru yg mula mendapat perhatian pengumpul2,berbanding dengan bidang mengumpul mata wang lama,bidang ini lebih mencabar kerana banyak melibatkan soal teknikal yg perlu diketahui.
      Dengan rujukan yg terhad,kebanyakan pengumpul syiling error Malaysia masih tercari2 kategori yg sebenar utk sesuatu penemuan.Bagi depankanta,peranan yg dimainkan oleh blogger Numis spt.nucoins,Mr.Dickson,lunaticg,whycollect,mnfaj (sekadar menyebut beberapa nama) adalah sangat membantu.Meskipun kadang2 ada juga berlaku pendapat yg berlainan tapi ini adalah perkembangan yg baik utk pembelajaran.Kehadiran mereka bersama blog masing2 yg bermula pada era 2000 adalah tepat pada waktunya kerana hari ini Internet sedia menghubungkan kita semua.
       Untuk post kali ini dipamirkan sekeping syiling 1 sen 2007 yg terjadi error sama dgn syiling 1 sen 2006 yg pernah dipamirkan dlm post terdahulu.

                                        Bah. muka 1 sen 2007,kelihatan sebahagian planchetnya timbul hampir menutup sebahagian imej rebana.Pada awalnya disangka ada sesuatu yg tidak kena pada planchet tapi bila diamati semula keadaan ini kemungkinan terjadi disebabkan keadaan die yg tidak sempurna.

                                    Bah.belakang syiling kelihatan tidak begitu terjejas
                                      Keadaan syiling bila diletak bawah cahaya terang

               Mungkin para pelawat ada pendapat lain yg lebih tepat untuk dikongsi bersama.......

4 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Wah teliti sungguh, kalau saya mesti tak perasan. Nampaknya syiling ni mengalami penyakit kulit. Cegah sebelum terlambat! Syiling 1 sen saya lihat begitu banyak sekali salah tempa yang boleh berlaku.

    BalasPadam
  2. Hi Mnfaj,
    Hahaha...memang benar penyakit kulit sangat banyak pada syiling 1 sen,bahkan yg dah kena barah pun banyak dijumpai...apapun nampaknya kita sama dgn syiling US yg popular terjadi errors adalah syiling 1 sen Abraham Lincoln.
    Walaupun banyak error dijumpai pada denominasi 1 sen ini tapi paling sukar untuk ditemui doubled die errors,cuma dijumpai beberapa keping MDD dan die deterioration doubling.
    Terima kasih banyak2 mnfaj...

    BalasPadam
  3. Hi depankanta,
    Nampaknya ia akibat die deterioration.
    Kamipun ada spesimen macam depankanta juga.
    Apapun simpan dulu, hehe :)

    BalasPadam
  4. Hi whycollect,
    Terima kasih banyak2,sebagaimana kata mnfaj banyak error terjadi pada syiling 1 sen.Kita boleh dapati dgn mudah beberapa kategori error tertentu.Spt yg 2004 dan 2005.
    Syiling diatas pada pendapat peribadi depankanta selain dari die deterioration,ianya sedikit sebanyak dipengaruhi oleh suhu planchet semasa proses penempaan sebab itu syiling begini boleh juga dijumpai pada tahun yg berlainan....
    Terima kasih banyak2 whycollect..syiling2 PMD whycollect sgt menarik perhatian depankanta..

    BalasPadam