Selasa, 22 November 2011

SPANISH FLOWER ERROR

Dengan motif sulur kacang pada bahagian muka syiling 50 sen Malaysia siri ke-3 menampakkan ciri2 tradisi warisan sejarah Malaysia masih dikekalkan.Reka bentuk pada kedua-dua permukaan syiling ini begitu menarik,tambah lagi dengan adanya beberapa ciri2 keselamatan pada syiling 50sen ini..
    Pada sisi syiling ini (edge),bentuk spanish flower pula dipilih untuk bagi menggantikan corak sisi edge lettering,milled edge atau security edge yg digunakan sebelum ini...
        Dalam membelek2 syiling baru ini,terpandang sedikit kelainan yg terdapat pada edge syiling yg sekeping  ini,iaitu terdapat sedikit kesan berlubang yg mungkin berlaku semasa tempaan..Kalau kesan begini terdapat pada permukaan syiling mungkin ianya sesuai dengan kategori filled die error..Penemuan ini adalah merupakan error pertama bagi syiling ke-3!
                              Bahagian muka syiling 50 sen 2011 siri ke-3.......

                              Bahagian belakang syiling...Sisi (edge) yg berbentuk Spanish flower ini juga digunakan oleh syiling Euro dan New Zealand 20 cent...

                         Mungkin logam nikel loyang yg bersalut kuprum ini sukar untuk menerima bentuk yg berpenjuru menyebabkan permukaan sisi syiling ini kelihatan tidak begitu kemas..
             Error yg merupakan kesan sesuatu yg menganggu semasa proses penempaan telah dijumpai pada sisi syiling ini.

                             Kiri,inilah error pertama yg depankanta temui pada syiling siri ke-3.Kanan,sisi yg kurang sempurna tempaannya....


6 ulasan:

  1. wowww!!! teliti btol bro depan kanta memerhati dan mencari error yg terdapat pada syiling nih...syabas bro, bukan calang2 org boleh teliti seperti ini..ketelitian yg membuahkan hasil...teruskan bro depan kanta dengan entri2 yg lebih menarik lagi selepas ini..

    BalasPadam
  2. Hi Koleksi aku punyer,
    Depankanta terpaksa buka syiling ini dari bekasnya bila tengok ada sedikit kesan error pada sisinya.Hobi kita ini memang "ketelitian adalah satu kemestian",bila terjumpa syiling yg error boleh dikongsi dengan pakar2 dan rakan2 yg lain..
    Terima kasih banyak2,semoga koleksi aku punyer juga akan menemui syiling2 error yg istimewa..

    BalasPadam
  3. Niewmismatic Error Coins26 November 2011 pada 3:56 PTG

    Teknologi penempaan kita di Kilang Wang Shah Alam masih perlu dipertingkatkan.Yang saya tahu,mereka sudah cuba pakai Latent Design di ats coin Malaysia sejak tahun 2006,tetapi kurang memuaskan!

    BalasPadam
  4. Hi Mr Dickson,
    Kalau dikira syiling keluaran khas sebanyak 500k sudah dikesan terdapat error,jangkaan depankanta banyak lagi error akan dijumpai bila syiling siri ke3 ini mula berada dlm edaran.
    Latent design nampaknya tempat yg mudah terjadi error kerana untuk menempa design ini perlukan die yg betul2 tajam imejnya dan sentiasa bersih.
    Terima kasih banyak2 Mr Dickson,.banyak sangat syiling error,premiumnya akan jatuh.Kalau Sangat sedikit syiling error mata kita pula akan jatuh sebab penat mencarinya.haha.tqvm

    BalasPadam
  5. Hi Deapankanta,
    Say masih ada jumlah nilai 7 ribu punya syiling tunggu saya flip through.Fikir saja pun sudah pening! Kalau start kerja pasti kena makan banyak biji penadol!Masih simpan bawah katil anak!haha!

    BalasPadam
  6. Hi Mr Dickson,
    Rm7,000!..Kalau yg 50 sen dah 14,000 keping!..Tapi sempat lagi pergi makan angin sejuk cameron highland..haha
    Ini yg jadi masalah kita,untuk membuat semakan dan penelitian semua syiling berkenaan tidak boleh sesiapa pun bantu nanti banyak error yg terlepas.Mahu tak mahu Mr Dickson juga kena kerja keras siang malam habiskan semua syiling tu!.Jangan amalkan selalu makan penadol!..
    Terima kasih banyak2 Mr Dickson,tentu anak2 selalu mimpi yg baik sebab bawah katil mereka ada banyak duit syiling..haha

    BalasPadam