Jumaat, 9 Disember 2011

SA-PULOH RINGGIT

Santai dihujung minggu di tengah2 pusat bandar Kota Bharu,berselera sekali bila makan nasi kerabu berlaukkan daging bakar ..Sambil menghirup kopi o panas macam2 cerita boleh didengar bila berada di kedai kopi begini,pelanggan yg sudah selesai makan sengaja memanjangkan cerita kerana diluar hujan masih lebat...
        Bila hujan mulai reda orang mula keluar menuju hajat masing2..Melihat depankanta keseorangan di meja,tauke kedai makan PAK YA datang dan duduk bersembang.Macam biasa depankanta cuba menarik beliau bercakap pada topik "wang"tapi bukan "kewangan'!,Tauke atau nama panggilannya Pakya tiba2 bangun dan masuk kedalam dan keluar semula membawa sekeping wang kertas dalam salutan plastik.
       Bila diamati wang itu adalah wang kertas "sa-puloh ringgit water mark agong',..Belum sempat depankanta buka soalan dia cepat2 beritahu "ini duit palsu,ramai sain2 kawe kena tipu","kawe mitok demo bubuh dale blok,royat ko ore jange beli duit lagu ni!"....(ini wang palsu,ramai kawan2 saya kena tipu,saya minta awak masukkan gambar dlm blog.beritau orang jangan beli duit begini).....
      Sebagai memenuhi permintaan Pak Ya,dipamirkan wang tersebut untuk tatapan dan peringatan semua....


Tidak pula diceritakan bagaimana dan mengapa beliau memperolehi wang palsu ini...."SELAMAT BERCUTI HUJUNG MINGGU"....
      

6 ulasan:

  1. Salam depankanta.
    Menarik juga post kali ni.siap boleh santai sambil makan2. Perut kenyang hati senang dapat pula lihat note Sa-Puloh Ringgit dr Pak Ya dgn watermark agong.
    Duacongkak sendiri tidak pernah lihat lg watermark tersebut tp yg harimau ada dlm simpanan.
    TQ dapankanta.

    BalasPadam
  2. Salam dan terima kasih banyak2 duacongkak,
    Di Kelantan sekarang ini musim hujan,apa lagi..perut minta diisi jer!..haha
    Pada pengetahuan depankanta,BNM tidak pernah mengeluarkan wang kertas sa-puloh ringgit watermark agong,tapi ada pula yg mencarinya dgn berbagai tujuan mistik..bila ada pembeli,akan ada pula penjual,disini lah biasanya timbul wang2 yg dipalsukan bertujuan untuk dijual.
    Bagus juga peringatan dari Pakya ini..
    Terima kasih banyak2 duacongkak

    BalasPadam
  3. Hi depankanta,
    Kadang-kala kami berasa amat sedih bila ada segolongan peminat asyik mencari duit yang memang tidak wujud kecuali dipalsukan.
    Kini kami masih mendengar mereka mencari duit seumpama $10 ini, SS 3/4 cent, dll.
    Sebagai peminat, kami amat berharap golongan terbabit cepat menyedari pengumpulan duit tidak ujud ini tidak akan memberi apa-apa manfaat malah merugikan mereka sahaja.
    Banyak terima kasih kerana berkongsi depankanta :)

    BalasPadam
  4. Penipu dan pembiking Wang kertas ini masih running loose di Kota KL.Harga yang diminta mereka ialah dari 5 ribu ringgit hingga 30 ribu ringgit,khas kepada mereka yang mau malakukan upacara "tarik" wang!

    BalasPadam
  5. Hi Whycollect & Mr Dickson,
    Bila sesuatu hal melibatkan dunia mistik,ianya menjadi rumit dan sukar dibendung..Bagi Pengumpul,mereka melihat setiap keping wang dari sudut sains numismatk tapi bagi ahli2 mistik,mereka ada pandangan dan persepsi mereka sendiri terhadap kegunaan wang.
    Pengalaman pembacaan dan pergaulan depankanta mendapati fenomena ini telah lama berlaku,dan melibatkan semua bangsa di dunia ini.
    Wang kertas sa-puloh ini hanya satu contoh yg mudah bagaimana"wang menipu wang"..
    Terima kasih banyak2 whycollect dan Mr.Dickson

    BalasPadam
  6. Palsu atau Ori is tetap ada nilainya tersendiri, kita hairan duit palsu ramai yang tidak menyukainya tapi dalam masa yang sama is jadi rebutan kepada peminat Yang berkaitan dengan Alan mistik. Sikap manusia duit palsu nampak, beli spare parts kereta Yang palsu,manusia macam inilah yang dikatakan gajah mati depan Mata tak nampak kuman mati disebelah Indonesia nampak, pelik sungguh pandangan collector nie.

    BalasPadam