Khamis, 2 Februari 2012

CHIP PUNK

Siri Parlimen agak jarang dijumpai terjadi error berbanding dgn siri Bunga raya,syiling Moden Malaysia yg pertama ini juga merupakan syiling2 pertama yg dibuat di Malaysia.Mungkin perpindahan teknologi semasa mula2 kilang syiling Malaysia dibuat secara berhati2 dan dibawah seliaan yg ketat.

      Perpindahan kilang2 syiling Malaysia dari luar negara ke Malaysia dibuat secara berperingkat iaitu  tidak semua denominasi dipindahkan dan dibuat di Malaysia secara serentak. Pengawalan kualiti syiling masih dipantau oleh kilang asal dan keadaan ini mengakibatkan kurang syiling2 error dijumpai pada siri Parlimen yg dibuat di Malaysia. Die chip merupakan error yg sangat popular pada siri bunga raya tapi agak sukar dijumpai pada siri Parlimen terutama pada denominasi yg besar.Sekeping syiling 20 sen 1988 dijumpai agak istimewa keadaan die chip yg dijumpai.

                              Kesan MDD kelihatan pada huruf "Malaysia" dan kesan die chip error yg menyerupai fesyen rambut ala "punk" pada angka "2"


   

8 ulasan:

  1. Kesihan kepala itek ini kena di ketuk bertubi-tubi.haha!
    Saya ada yang serupa pada tahun 1988 20 sen dengan siri satu lembam,dua lembam,tiga lembam dalam UNC.Satu hari nanti saya akan post di bawah die chip error untuk berkongsi sama!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Mr Dickson,
      Elok juga kalau Mr Dickson pamirkan syiling2 tu,kita dapat lihat bagaimana perubahan chip yg terjadi kerana biasanya setiap keping syiling tidak sama 100% keadaannya...Kalau dalam gred UNC akan jelas lagi kelihatan kepala itik tu..haha
      Terima kasih banyak2 Mr Dickson...

      Padam
  2. Salam depankanta,
    Haha menarik sekali pemikiran depankanta, terkejut saya dengan tajuk kiriman kali ini. Ingatkan depankanta ingin mengupas fenomena anak muda sekarang yang terikut dengan aliran "punk", rupa-rupanya syiling juga ada terikut akan aliran ini.

    Kalau depankanta melihat syiling ini seperti rambut punk, saya pula melihat ianya seakan-akan tangan sotong oktopus. Lihat pada gambar pertama, angka 0 seakan-akan kepalanya pula.

    Terima kasih kerana berkongsi depankanta. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali mnfaj,
      Kadang2 terikut juga dengan gaya duacongkak yg begitu creatif mencipta "nama" error.Memerhatikan bentuk2 yg terjadi pada syiling2 error memang menarik berbagai bentuk yg terjadi.


      Samada sotong Oktopus,kepala itik atau rambut punk semuanya adalah idea yg datang dari pemerhatian pada syiling2 error.Nanti kalau dah semua ada nama,kena ada pula kad pengenalan atau sijil lahir..haha

      Terima kasih banyak2 mnfaj...

      Padam
  3. hahaha...duk ingt ko psl crito punk UK ko, punk US ko..rupa2 nya 20sen punk..hahaha...

    Duit Baru xdok error ko?hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam abe Faiz,
      Di klate mano ada fesyen punk..semua ore pakai pioh!,haha
      Skeleng baru napoknya belum sapa lagi sini.Kalu abe jumpa nanti wat balik la,kita sama2 tengok ada error tak...
      Salam dan terima kasih banyak2 abe...

      Padam
  4. salam depankanta...
    sudah lama tidak melawat blog2 rakan hingga banyak yang sudah terlepas bacaan. Cukup menarik sekali dgn syiling 20 sen 1988 yg dipamirkan disini. Pelabagai komen dan andaian dibuat oleh mereka yg keritif. Bagi duacongkak selain error yg ditunjukkan,ada sesuatu yang tertarik pada syiling ini iaitu pada muka depannya iaitu bahagian Parlimen, kebiasaan syiling siri 1 ini terdapat tulisan GC pada hujung bangunan tapi apa yg diperhatikan sepertinya syiling ini tidak tertera huruf GC tersebut. Mungkin duacongkak tersalah pandang, harap depankanta dapat perjelaskannya.
    TQ depankanta dgn kiriman menarik ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali duacongkak,
      Gembira rasanya melihat komen muncul dari duacongkak yg begitu lama menyepi.Diharap apa jua masalah yg dihadapi akan segera selesai dan duacongkak akan kembali berblog dgn syiling2 berpantun..haha

      Balik pada cerita syiling 20 sen 1988 ini,rupanya duacongkak lebih tajam pemerhatian.Depankanta terpaksa selongkar semula syiling ini untuk diteliti.

      Syiling ini didapati ada tertera huruf GC tapi mungkin ada sikit filled die dibahagian itu atau haus menyebabkan huruf itu hampir tidak kelihatan sebagaimana yg terjadi pada petak2 bangunan yg berhampirannya yg hampir menjadi rata.Bila Depankanta teliti mengunakan kanta yg berkuasa besar ianya masih ada kesan GC..

      Atas komen dan perhatian yg sangat teliti itu diucapkan ribuan terima kasih...Selamat menyambut Maulidur Rasul S.A.W

      Padam