Selasa, 14 Februari 2012

DIE PROGRESSIVE

Die crack error sangat menarik untuk dilihat bagaimana perubahan terjadi pada die dengan pemerhatian pada kesan yg terjadi pada permukaan syiling.Walaupun selepas syiling2 yg ditempa dikeluarkan dari kilang dan diedar seluruh pelusuk negara,namun jika sekiranya kita berusaha akan dapat menemui dan menyatukan semula syiling2 yg ditempa dari die yg sama ini.

       Sebagai spesimen untuk perkongsian bersama dipamirkan tiga keping syiling 50sen 2000 yg dikesan ada pertalian antara satu sama lain.

                            Die crack dikesan terjadi pada kedua permukaan syiling 2000 ini
                               Crack pada hujung busur wau semakin memanjang...
                              dan terus memanjang.....
                             Die progressive dibahagian muka menunjukkan keretakan pada die semakin panjang...
            Juga terdapat keretakan pada bahagian belakang syiling yg jelas menggambarkan die progressive

4 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Wow, satu triplet die progressive yang menarik.
    Lagipun bukan senang dijumpai pada duit syiling besar seperti 50sen.
    Tahniah depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Memang sukar untuk menemukan syiling2 error yg ditempa dari die yg sama,bila berjumpa dan dapat disusun mengikut die progressive yg terjadi sangat menarik.

      Mencari syiling2 begini lebih mudah sekiranya semua pengumpul pamirkan penemuan masing2,kita dapat cantumkan semua penemuan2 itu dan melihat perubahan yg terjadi pada syiling.

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam
  2. Hi depankanta,
    Betul jika ada satu tempat untuk kita semua mempamerkan spesimen berkenaan.
    Kamipun pernah membangkitkan isu ini tetapi masalah utama perlu seseorang yang mempunyai masa dan kehandalan untuk mengendalikan forum itu.
    Apa yang boleh dilakukan juga seseorang blogger boleh mempamerkan koleksinya di dalam forum itu dan pada masa sama menunjukkan rujukan pada blog mereka masing2 jika perlu.
    Terima kasih banyak depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Nampaknya cadangan ini perlu dipanjangkan pada Mr Dickson (sekarang sdg sibuk menguruskan auction)untuk realisasikan cadangan yg baik ini,mungkin bantuan dari lunaticg dan mnfaj yg pakar dalam IT itu boleh diminta.

      Forum yg disebut oleh whycollect adalah pentas terbaik bagi membicarakan tentang syiling2 error yg perlukan komen dan pemerhatian dari ramai pengumpul bagi mencari sesuatu penyelesaian yg jitu.Forum begini juga akan menarik golongan muda dan baru untuk mengenali syiling2 error dgn lebih mudah dan berkesan.

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam