Sabtu, 25 Februari 2012

STRIKING ERROR

Striking error biasanya mendapat lebih premium berbanding die error.Error yg terjadi semasa proses penempaan syiling ini berlainan dengan error yang disebabkan oleh kerosakan pada die spt die chip,die crack dll.

    Sekeping syiling 20 sen 1976,terdapat kesan tempaan yg agak unik terjadi pada tepi rim sekitar jam 11.00.Corak yg terbentuk adalah menyerupai bunga tepi rim.Sukar untuk memastikan apakah yang sebenarnya terjadi melainkan pakar2.

    Bahagian belakang syiling 20 sen 1976,perhatikan pada jam 11.00 terdapat tanda bekas tempaan yg unik.

                            Kelihatan bentuknya seperti corak pada tepi rim

                            bahagian sisi @ edge syiling tidak terjejas,tiada tanda2 PMD

                          Bahagian muka syiling juga tiada kesan error...

4 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Kamipun ingin tahu apa punca fenomena ini selepas tengok specimen ini semalam.
    Kami berasa agak keliru juga bila menemui situasi sedemikian di mana ia mungkin PMD atau bukan PMD.
    Kami memenui agak banyak syiling PMD di mana satu permukaan ada kesan teruk tetapi permukaaan yang satu lagi langsung tidak terjejas.
    Apapun simpan dulu lor.
    Pasti satu hari nanti,akan menemui penjelasan yang betul.
    Terima kasih banyak, depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Mengikut pemerhatian depankanta,syiling diatas bukan PMD,pendapat ini berasaskan tiada kesan pada sisi syiling tersebut.Biasanya bila berlaku PMD melibatkan rim,samada sengaja atau tidak akan meninggalkan kesan tebing pada tempat yg terkena sesuatu objek itu.

      Begitu juga tiada kesan tebing yg dikikis semula.Ini hanya pendapat depankanta berdasarkan keadaan syiling itu,jawapan sebenarnya kita tunggu perkongsian dgn pakar2 kita...

      Jika rakan2 blogger juga ada menemui syiling yg terjadi fenomena begini mungkin lebih mudah dan tepat untuk kita membuat keputusan...

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam
  2. Hi depankanta,
    Ya, jika satu lagi specimen yang serupa boleh ditemui,ia akan membuktikan fenomena tersebut.
    Ciri sedemikian merupakan satu keistimewaan variety.
    Sebenarnya selepas sahaja kami membaca posting depankanta, kami sudah menyemak semula koleksi kami tetapi belum berjaya menemui specimen sedemikian setakat ini.
    Terima kasih banyak depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Memandangkan fenomena ini terjadi pada siri Parlimen agak sukar untuk kita menemui "kawan2nya",apapun kita masih mengharap ada dari kalangan rakan2 boleh menemui dan pamirkannya untuk perkongsian.Ini adalah kaedah paling mudah untuk mengasingkannya dgn kejadian PMD.

      Kaedah yg terbaik adalah dengan pemerhatian oleh pakar2 yg tentunya ada ciri-ciri tertentu untuk mengenal pasti perubahan fizikal yg berlaku pada syiling.

      Sekiranya syiling ini adalah mint error.Mungkin ianya telah tertempa dua kali(doubled strike)tetapi hanya terlalu sedikit yg terkena semasa tempaan kedua..Ini hanya pendapat depankanta saja..hehe..

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam