Ahad, 29 April 2012

3 PERKONGSIAN DDO

DDO  (Doubled Die Obverse) merupakan variti yg sukar dijumpai pada syiling Malaysia,apa lagi yang terjadi pada syiling bersaiz kecil yg sukar dilihat seperti syiling 5 sen.
         Menarik sekali bila penemuan yg rare begini dapat dikongsi dan berkongsi bersama.Blogger Duacongkak telah pamirkan penemuan DDO dan DDR syiling 5 sen 2009 dan 2008,sayangnya setelah mencuba beberapa kali depankanta tidak dapat masukkan komen dalam blog beliau.
         Penemuan yang sama juga dikongsi dengan blogger mnfaj yg merupakan pakar dalam mengklasifikasikan berbagai sub-kategori dalam kelas-kelas variti Doubled die.Penemuan dan huraian mnfaj tentang DDO syiling 5 sen 2009 ini sangat jelas dan wajar dijadikan keterangan pada variti syiling ini.Demikian juga penerangan tentang kelas untuk syiling DDR 5 sen 2008.
         Depankanta juga ingin menyertai penemuan kedua rakan Duacongkak dan mnfaj pada syiling DDO 5 sen 2009.
                   DDO yg sangat jelas menampakkan imej primary dan secondary yg begitu ketara

            Imej berganda terbentuk pada kepala gasing ini sangat jelas dan menarik...

           Blogger Duacongkak menamakannya sebagai KLCC Twin Tower,sangat sesuai nama yang diberikan itu , imej ini merupakan bukti yg jelas wujudnya fenomena notch pada syiling Doubled die....Notch (bentuk lekuk)  yg terjadi pada DDO ini merupakan antara yg paling jelas pada syiling DD Malaysia..

         Pada tali gasing juga kelihatan imej berganda yg jelas....

                Perhatikan ketiga syiling DDO 5 sen 2009 yg ditempa dari die yg sama..Syiling DD biasanya mendapat premium yg istimewa dikalangan pengumpul tambah lagi syiling yg bergred tinggi...

    Pada bahagian belakang syiling 2009 ini tiada kesan error....
       

8 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Phhit, cantiknya DDO ini.
    Memang bukan senang menemui DDO dan DDR pada syiling moden kita.
    Tahniah depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Agak bernasib baik bila dapat jumpa dua-tiga keping syiling DDO begini.Jika kita imbas kembali penemuan syiling2 Malaysia variti Doubled Die,ianya banyak dijumpai oleh para pengumpul sekitar tahun 2009-2011.Hal ini adalah satu petanda yg baik dan membuktikan sebenarnya syiling Malaysia juga terdapat berbagai kategori error yg menarik.Bila semakin ramai pengumpul yg turut memberi fokus pada syiling2 error,berbagai penemuan baru dapat kita kongsi bersama..

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam
  2. tahniah,
    banyak istilah dan penemuaan baru duit error kita yang dapat saya belajar dari artikal tuan ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam dan terima kasih banyak2 Dato,
      Sebenarnya semua ini adalah untuk perkongsian bersama dalam memperkembangkan bidang syiling error di Malaysia dan kehadiran Dato memberi komen adalah sangat2 dialu-alukan,semoga kita sama2 akan terus terokai bidang yg masih ramai masyarakat umum belum mengetahuinya ini.
      Berkaitan istilah numismatik dan istilah syiling2 error khasnya,kita sebenarnya masih tercari2 terjemahan yg tepat untuk bahasa Melayu.Mungkin dgn penglibatan Dato dan dgn bantuan teknikal dari sifu2 numis spt Nucoins,Mr Dickson Niew,Whycollect dll,perkara ini akan menjadi kenyataan...

      Terima kasih banyak2 Dato....

      Padam
  3. salam saudara depankanta:
    tahniah atas penemuan DDO 5 sen 2009, wow...sampai 3 set dah terkumpul, hebat sekali. amat sukar utk ditemui walau pun 1 tp bila dah dapat, perghhh lega. tinggal DDO 10sen 2006 dan DDR 2007 belum ditemui, bila agaknya belum tahu lg..kalau saudara depankanta sudah miliki bolehlah dikongsi2 bersama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali sdr Duacongkak,
      Syiling DD sama DDR atau DDO sentiasa menarik dan telah mendapat premium yg tinggi dikalangan pengumpul.Depankanta agak bernasib baik bila perolehi 3 keping syiling DDO ini.
      Antara syiling DD yg dikategorikan sebagai monster,syiling 10 sen adalah yg paling sukar diperolehi.Hingga sekarang depankanta hanya berpeluang melihat dlm blog mnfaj...
      Terima kasih banyak2 duacongkak,semoga tuan dapat menemui cukup set monster DD bagi semua denominasi..TQVM

      Padam
  4. Sy nk taw nilai dye boleh sy ada satu ddo 2009

    BalasPadam
  5. Sy nk taw nilai dye boleh sy ada satu ddo 2009

    BalasPadam