Sabtu, 28 April 2012

PENGURUSAN SYILING YANG BETUL


                DEPANKANTA INGIN MENGAJAK PELAWAT TERUTAMA PENGUMPUL BARU ATAU MEREKA YG BARU MEMINATI BIDANG NUMISMATIK SUPAYA SAMA-SAMA KITA MEMPELAJARI BAGAIMANA MENGURUSKAN KOLEKSI KITA DENGAN BETUL.
                 WHYCOLLECT YANG MERUPAKAN  BLOGGER NUMISMATIK YANG BERPENGALAMAN DALAM BIDANG INI TELAH MENULIS SEBUAH ARTIKEL BERTAJUK "1001 WAYS TO SPOIL A COIN" YG SANGAT MENARIK DAN BERGUNA UNTUK PANDUAN KITA SEMUA.....


Sila klik foto ini

2 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Haha, aiya, kami bukan sebarang sifu lor.
    Namun apa yang dalam hati, kami cakap sahajalah.
    Ini bagi kami, memanglah keistimewaan bagi sesesuatu hobi.
    Setiap pengumpul, pasti ada sedikit berlainan tentang pengalamannya kerana kita hidup dalam situasi yang berbeza.
    Walau bagaimanapun asasnya sesuatu hobi mungkin lebih kurang sama.
    Kini nampaknya satu perkara yang merunsingkan adalah agak banyak syiling terutama syiling klasik yang telah dikenakan proses pembersihan yang salah.
    Terima kasih banyak depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi whycollect,
      Tepat pada masanya artikel yg dituliskan itu,kini ramai pengumpul baru yg tercari2 kaedah yg betul dalam pengumpulan koleksi syiling mereka.Walaupun terdapat banyak artikel dari pakar2 luar negara,kita perlu pada realiti yg ada di Malaysia dan ditulis oleh pengumpul yg berpengalaman dari negara kita sendiri.

      Sangat penting kita memberi peringatan tentang syiling2 yg dicuci ini kerana sekali mereka lakukan tiada lagi cara untuk memulihkannya.Perkongsian melalui artikel2 dari blogger yg berpengalaman spt whycollect lakukan ini sangat membantu pengumpul2 baru untuk menguruskan koleksi mereka dgn betul..

      Terima kasih banyak2 whycollect,semoga terus dapat berkongsi pengalaman dgn artikel2 yg lain pula....TQVM

      Padam