Isnin, 12 November 2012

SYILING 10 SEN S3M,3 IN 1

            Syiling baru siri ketiga Malaysia yang telah pun selamat memasuki edaran kesegenap pelusuk negara.Syiling2 ini suatu hari nanti akan mendominasi penggunaan duit syiling bila siri pertama dan kedua ditarik dari edaran.Secara pemerhatian mendapati pengeluaran sulong  syiling s3M ini pada tahun 2012 ini agak berkurangan,mungkin sama dgn pengeluaran siri kedua yg agak berkurangan pada awal pengeluarannya pada tahun 1989.

           Berbicara mengenai kualiti syiling Malaysia dari siri ke siri agak tidak banyak berbeza.Bagi pengumpul dan peminat syiling error melihat perkara ini disudut mereka tersendiri yang tentunya gembira menyambut berbagai error yg ditemui pada s3M.Kegembiraan ini menjadi semakin tawar bila kian hari kian ditemui syiling dgn berbagai error .

          Syiling 10 sen 2012,varieti yg sama pernah dipamirkan dgn ciri2 DDR (?) dan collar clash pula dikesan pada bahagian belakang syiling sekitar jam 1.00 hingga jam 6.00.

               Syiling yg ditemui ini terdapat pula RTR die crack pada bahagian mukanya............
                             
                    Collar clash yg ketara dapat dilihat.......

                  Pada bawah angka "20" (2012) disyaki kesan DDR tetapi belum dapat disahkan kerana kesan acuan berganda kurang jelas yg terjadi agak kecil dan sukar disahkan....

              Yang lebih ketara ialah kesan RTR die crack pada bahagian muka syiling ini....

           Adakah die crack spt ini akan dibiarkan menjadi die break dan seterusnya membentuk cud yg cantik pada syiling......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan