Rabu, 26 Jun 2013

50 SEN 2002, MDD YANG JELAS

   Mechanical Die Doubling sering menjadi cabaran bagi pemburu Varieti Doubled Die. Kadang-kadang walaupun secara konsep dan teknikal pemahaman kita telah jelas tentang perbezaan MDD dan DDV tetapi bila pemerhatian dibuat pada gandaan yang wujud pada  imej sesekeping syiling, masih ada beberapa kekeliruan.

     Syiling 50 sen 2002 sering menjadi tanda adakah gandaan huruf yang terjadi hasil MDD atau DDV?, bagi berkongsi jawapan kepada kemuskilan ini, depankanta pamirkan beberapa keping syiling 50 sen 2002 yang akan menjelaskan kekeliruan ini.

            Syiling 1


          Syiling 2


              Syiling 3


          Syiling 4


         Syiling 5


            Setiap gandaan pada huruf didapati terdapat perubahan dan perkembangan yang menggambarkan ianya bukan varieti tetapi adalah disebabkan kelonggaran atau pergerakan mana-mana komponen yang terlibat dalam proses penempaan..depankanta memilih beberapa huruf sebagai pusat pemerhatian untuk melihat perubahan..Setiap huruf mengalami perubahan yang berbeza...

              Pemerhatian dengan teliti dan memberi fokus pada bahagian tertentu akan memberi jawapan sebenar....

2 ulasan:

  1. Salam depankanta,
    Diketahui acuan tertakluk kepada penuaan, hakisan atau kepincangan tugas. Semua ini akan mempengaruhi penempaan.
    Doubling akibat acuan berganda mungkin juga ujud dalam setiap penempaan tetapi kalau ia tak ketara, nilai pun remeh. Dalam keadaan yang saya, selalunya dipinggirkan.
    contoh diatas nampaknya mempunyai bukti doubling tetapi tak ketara sangat terutama dengan rounded digit yang mungkin disebabkan oleh penuaan acuan atau sedikit doubling atau kedua2 sekali.
    Sya mungkin sentiasa cuba mengelakan 'micro vamming' kalau tidak tentu banyak syiling dapat dikategorikan tetapi dengan nilai yang remeh.

    TK.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali dan terima kasih nucoins,
      Antara Cabaran yang terpaksa dihadapi oleh peminat varieti acuan berganda ialah untuk mengenalpasti ketulinan imej berganda adalah benar-benar hasil dari gandaan diperingkat penyediaan die.

      Ciri-ciri penuaan dan hakisan die serta kepincangan tugas adalah antara penyumbang yang menjadikan tugasan memilih syiling-syiling acuan berganda sentiasa membuka minda pengumpul untuk melihat proses pengsyilingan secara keseluruhannya dan terperinci..

      Terima kasih nucoins

      Padam