Sabtu, 3 Disember 2011

PASIR MAS BANJIR (3)

Banjir ditengah-tengah bandar Pasir Mas 1967,Rumah yg kelihatan adalah ISTANA DUSUN GREEN hari ini...Rimbunan pokok jati tempat makcik Embun jual nasi kerabu telah bertukar menjadi bangunan RHB bank..


                              Pasir Mas  2011                                       1967


Foto lama Bandar Pasir Mas yg dipamirkan ini menggamit nostalgia dan rasa pilu dihati mereka yg berasal dari sini.,suasana depan pasar lama Pasir Mas ini tentunya pernah dirasai oleh mereka yg berada pada generasi itu.....
        2011,Pasar  telah bertukar menjadi bangunan Serangkai Emas namun jika diperhatikan masih terdapat kedai-kedai yg kekal utuh hingga hari ini..
                               
                                 Pasir Mas 2011                                 Pasir Mas 1970

      Jutaan Terima kasih dari Blogger2 dan pelawat Pasir Mas untuk Pengurus kedai foto SENIBUDI.Mr.Mat even...

8 ulasan:

  1. teringat bubur cicoh roti dalam market..Semael bubur (Al Fatihah utk Allahyarham)..teksi2(beca) bukan saja untuk membawa penumpang..juga untuk pelari beras! bumbung market yang hujung sekali ialah kedai beras..peraih2 ikan berniaga bersetentang dgn kedai Muda osman dan kedai Lucky store kalu tak silap..gi beli ikan dapat upah 20 sen..boleh makan bubur cicoh roti..naik basikal dokleh genddo nati polih murih..heheee..nostalgia..thanks Depankanta dan mr Mat Evan Seni Budi..

    BalasPadam
  2. Salam kantalekap,
    Seharian kita menjalani kehidupan yg penuh dgn kesibukan tugas,rumahtangga,fb,dll..Tiba2 terjumpa sekeping syiling 10 sen gambar King george,terdengar pula lagu "sedih sekelip mata",,semua ini sepantas kilat membawa memori kita kezaman itu dan nilai nostalgia itu milik terlalu peribadi yg tidak dapat dikongsi rasa dgn sesiapa..Beruntung sesiapa yg ada memori indah zaman keanakan yg boleh di recall sesekali..Kita tunggu komen Mr Laksamana..hehe
    Salam dan Terima kasih banyak2 kantalekap

    BalasPadam
  3. as salam depan kanta,
    foto market pasir mas pasti tinggal bekah dan kenangan kpd semua ore pasir mah walau yg duduk jauh dari pekan...setiap pagi mek suruh ghi beli ikan sambil gateh basikal reliegh...upah 10 sen...minta izin depan kantan nak up load dlm FB..

    BalasPadam
  4. W'Salam sdr imi,
    Silakan...Tulih bui ore P.Mah triok,bila baco...depankanta tunggu beberapa keping skeleng dari UK!..
    Salam dan terima kasih sdr imi...

    BalasPadam
  5. As salam Depankanta dan bro imi..
    meme betul sekeping gambar boleh mengimbau seribu kenangan apatah lagi kalau disulami dengan lagu2 yang sezaman dengannya..'sedih sekelip mata' misalnya hanya dapat dinikmati alunannya ketika lalu tepi2 rumah orang dale pondok yang ada radiogram saja..mungkin Depankanta masih ingat siapa satu2 nye warga pondok yang ada radiogram dan bermurah hati untuk berkongsi volume untuk halwa telinga satu kampung..hehee..golden childhood memory!

    BalasPadam
  6. Salam kantalekap,
    Banyak item dan peristiwa yg kita lalui zaman kanak2 yg menjadi sentimental value bagi setiap orang.Umpamanya mandi dgn timba upih pinang dgn bauan bunga melor dan bermain bola dgn bercawat,walaupun nilai ini agak kolot tapi sekurang2nya kita sudah ada satu persamaan dgn President of the president En.Barrack Hussin Obama dizaman kanak2nya semasa beliau belajar di Besuki Menteng,Indonesia
    Salam dan Terima kasih banyak2 kantalekap..

    BalasPadam
  7. Mcm nampok2 jamekyah yang dulunya selalu bertakung air. Kenangan beli udang dan sotong untuk dimakan dengan mi rebus dalam pasar ni.

    BalasPadam
  8. Salam Radzami,
    Sebagai warga yg berasal dari P.Mas tentu sdr Radzami banyak kenangan yg ada pada setiap penjuru gambar yg penuh bersejarah ini..Kegemilangan era pasar ini berakhir dengan 2 kali kebakaran yg akhirnya membawa kepada perpindahan ke lokasinya yg ada hari ini..
    Salam dan terima kasih banyak2 Radzami..

    BalasPadam