Rabu, 11 Januari 2012

SET DIE CRACK (REVERSE)

Die crack adalah antara error yang popular terjadi pada syiling Malaysia siri bunga raya.Syiling 1 sen 2006 didapati mendominasi error ini untuk kategori pada bahagian belakang syiling.
             Keretakan pada die adalah punca utama yg menyebabkan terjadi imej garisan tebing pada syiling,dari keretakan kecil lama kelamaan ianya menjadi semakin besar dan biasanya pada peringkat ini akan menghasilkan die break error.Jika masih dibiarkan sebahagian dari permukaan die (biasanya dibahagian tepi permukaan die) akan terserpih dan meninggalkan satu ruang lopong,bila die ini menempa syiling akan membentuk cud error yg biasa terjadi rapat pada rim syiling.
            Untuk perkongsian bersama depankanta pamirkan syiling die crack error yg terjadi pada bahagian belakang syiling bagi semua denominasi syiling siri bunga raya.
                               
                               50 SEN 2010
                           
                              20 SEN 2010

                               10 SEN 2006
                           
                               5 SEN 2010
                             
                               RTR DIE CRACK 1 SEN 2006

            

8 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Wah, macam-macam die crack untuk syiling bersiri bunga raya.
    Lagi menarik jika boleh memperoleh satu set dengan die crack di belakang dan tahun yang sama.
    Semoga depankanta berjaya :)

    BalasPadam
  2. Hi depankanta,
    Wah semakin menarik. Ingatkan entri yang lepas adalah entri terakhir untuk set macam ini, rupa rupanya ada lagi set. Adakah ada lain-lain set yang bakal muncul? Tak sabar menunggu. Terima kasih kerana berkongsi. :D

    BalasPadam
  3. wah, menarik nie depankanta, dengan perkongsian sebegini dapat juga kolektor memberi sedikit tumpuan pada tahun berkaitan, semoga depankanta dapat meneruskan usaha ini dan memperbanyakkan koleksi :) Semoga Berjaya :)

    BalasPadam
  4. Koleksi yang menarik!
    Keep it up!Syabas!

    BalasPadam
  5. Hi Whycollect,
    Pengumpulan syiling error sangat menarik,pertama kita terpaksa buat sedikit kajian bagi menentukan kategori error dan kedua bila dah banyak dan berbagai error dijumpai kita boleh pula menyusun sebagaimana saranan whycollect itu.
    Depankanta sedang berusaha mengatur mengikut tahun dan akan pamirkan selepas siri error mengikut deno selesai..(bagi die chip error telah dipamirkan dalam post terdahulu)
    Terima kasih banyak2 whycollect...

    BalasPadam
  6. Salam mnfaj,
    Cerita fasal syiling error ni memang tak habis sampai bila2..Selagi kilang syiling beroperasi,syiling error akan terus muncul!depankanta pun sambut syiling2 itu dengan hati yang senang..haha
    Bagi tujuan mendedahkan seni kejadian dan kewujudan syiling error depankanta akan cuba kumpul dan pamirkan koleksi dalam set tertentu untuk dikongsi bersama...
    Terima kasih banyak2 mnfaj..

    BalasPadam
  7. Salam iaryylr,
    Adalah menjadi tujuan utama depankanta pamirkan koleksi2 begini untuk perkongsian dgn rakan2 dan pelawat agar dapat memperluaskan lagi dgn penemuan2 lain yg lebih major pula..
    Terima kasih banyak2 iaryylr,semoga kita dapat terus bertukar pandangan...

    BalasPadam
  8. Hi Mr Dickson,
    Nampaknya masa kita semakin suntuk untuk mengumpul syiling2 error siri 1 & 2..depankanta berkeyakinan bila notis penarikan semula syiling2 ini dikeluarkan,orang ramai akan pecahkan tabung dan menukarnya di bank.
    Kita kena cepat ambil peranan agar syiling2 error tidak dileburkan oleh pihak BNM..haha
    "satu syiling rare dan errors yg ada ditangan pengumpul,ada seribu yang masih ada dalam tabung2 ayam orang ramai"...
    Terima kasih banyak2 Mr Dickson..

    BalasPadam