Ahad, 19 Februari 2012

EXTRA DOT SIRI PARLIMEN

Syiling extra dot terus mendapat perhatian oleh pengumpul.Tiga variti istimewa yg sering menjadi perhatian pengumpul ialah 5 sen 1982,50 sen 1979 dan 50 sen 1988.Antara variti ini syiling 50 sen 1988 didapati agak banyak dipamirkan untuk dijual dalam internet dan nilainya pun adalah terendah dalam ketiga variti itu.

         Bila ditelitikan sebab yg menjadikan tanda "dot"pada syiling2 ini,besar kemungkinan adalah kerana tertusuk alat yang digunakan untuk mencuci die lalu meninggalkan kesan berlubang pada die dan ini akan menjadikan kelihatan timbul tanda titik pada syiling.Dalam kategori error sebenar syiling ini adalah termasuk dalam die gouge error.

           Dipamirkan ketiga syiling die gouge error @ extra dot yg popular dalam siri Parlimen.


                            5 SEN 1982         keluaran 118,593,833

                          50 SEN 1979                        keluaran 5,361,146

                           50 SEN 1988               keluaran 26,788,183

  Depankanta berpendapat syiling2 telah mendapat premium yg istimewa kerana jumlah yg tertempa extra dot adalah terkawal dan dapat dianggar jumlahnya,lantaran pakar numismatik Malaysia Mr Steven Tan telah   memasukkan premium istimewa ini dalam katalog  beliau.

4 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Masih belum menemui 'extra dot' ini pada syiling 10sen and 1ringgit di dalam siri parlimen.
    Harap mereka muncul dengan cepat,haha.
    Terima kasih banyak, depankanta :)

    BalasPadam
  2. Hi Whycollect,
    Extra dot hanya nama commercial bagi syiling2 tersebut.Bagi syiling 10 sen dan 1ringgit tidak didaftar dalam mana2 katalog jadi walaupun dijumpai tapi ianya hanya error biasa saja..apapun kalau jumpa simpannn...haha

    Memang benar,syiling2 siri bunga raya juga ada dijumpai tanda2 extra dot dan sukar dijumpai tapi hingga sekarang ia hanya dikategorikan sebagai die gouge error biasa saja,nanti boleh la whycollect cadang pada MNS supaya bagi premium lebih sikit pada syiling2 itu..

    Terima kasih banyak2 whycollect

    BalasPadam
  3. MNS tiada kuasa untuk menentukan harga sesuatu syiling, ia banyak terpulang kepada kuasa market forces,promosi dan juga bergantung banyak kepada penawaran dan permintaan.
    Keranjinan dan kesungguhan depankanta banyak post syiling -syiling error pun telah banyak menggalak anak-anak muda mula berminat terhadap "King Of Hobbies" ini!Syabas!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Mr Dickson,
      Walaupun MNS tidak secara langsung menentukan harga sesuatu syiling,namun MNS adalah pertubuhan yg pertama dapat mengesan premium syiling ini berdasarkan sebab2 yg disebut itu dan Mr Dickson adalah duta MNS yg berada dalam dunia blogger Numismatist,jadi harapan kami untuk mengetahui tentang premium syiling2 error terkini adalah melalui Mr Dickson serta rakan2 MNS...

      Depankanta hanya memberi pendedahan dan paparan pada pengunjung,tentang spesifikasi error kami sentiasa mengharapkan perkongsian dgn pakar2 kita yg sentiasa memberi teguran..

      Penglibatan pengumpul2 baru yg berkecimpung kelapangan syiling error ini akan memberi inspirasi dan motivasi pada kita semua untuk bergerak bagi meningkatkan "Hobbies of the King"ini.

      Terima kasih banyak2 Mr Dickson...

      Padam