Khamis, 9 Februari 2012

LAGI DDR 5 SEN 1976

Penemuan sekeping lagi syiling 5 sen 1976 ini,bagi depankanta sudah cukup untuk mengesahkan satu lagi variti DDR dalam syiling Malaysia.Dalam post terdahulu telah dipamirkan sekeping syiling 5 sen 1976 DDR .Syiling yg dijumpai ini kelihatan banyak persamaan pada semua huruf dan angka dipermukaannya.

    Variti doubled die pada siri Parlimen belum ada dipamirkan,agaknya ini adalah penemuan pertama DDR pada syiling siri Parlimen..(agaknya..hehe).

                              A. Syiling 5 sen 1976 DDR
                               B.Syiling 5 sen 1976 DDR
                  Pemerhatian pada imej utama dan kedua adalah kelihatan sama,sesuai dgn variti Doubled die
        Walau pun syiling2 ini dijumpa dengan kondisi yg agak lasak tapi ciri2 doubled die masih jelas kelihatan
               

13 ulasan:

  1. Nampaknya kedua-dua coin 5 sen ini adalah dari die/batch yang sama yang mempunyai kecacatan pengehuban jenis ke 5 (Pivoted hub doubling class V)dan berpusat lebih kurang pada pukul 8.
    Memang menyeronokan dapat mencari coin2 DD dalam batch yang sama. DD masih banyak dapat dicarikan lagi asalkan kilang kita/lain masih mengunakan kaedah pengehuban berulang (multiple squeezing method) terutamanya siri parlimen.
    syabas!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam dan terima kasih banyak2 Nu,
      Secara kebetulan dijumpai syiling2 ini yg sebenarnya telah lama tersimpan.Alangkah baiknya kalau pengumpul lain juga mempunyai koleksi yg sama.

      Proses bagaimana DD terjadi,secara umumnya telah dapat difahami(terima kasih Nu)tapi bagi memahami setiap class dalam sub-kategori error ini agak teknikal dan penjelasan secara terperinci dari pakar2 spt Nu akan membantu kami semua memantapkan lagi kefahaman.

      Memang menjadi harapan kami untuk mengumpul sebanyak mungkin syiling2 DD terutama dalam siri Parlimen.Bagi siri ke3 pula,adakah kaedah multiple squeezing method masih digunakan?.

      Terima kasih banyak2 Nu atas penerangan yg begitu jelas..

      Padam
  2. Hi depankanta,
    Kamipun belum menemui satu DDR 5sen '76 ini dan depankantapun sudah ada sepasang.
    Tahniah dan semoga depankanta berjaya memperoleh lebih syiling best best ini :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Syiling yg bersaiz kecil begini sangat mudah terlepas pandang.Pada awalnya syiling2 5 sen ini disimpan hanya sebagai ianya syiling lama tapi bila dibelek2 semula baru perasan ada DDR disebalik usia lamanya..haha

      Harap2 whycollect juga akan menemuinya suatu hari nanti dan kita kongsi dari post whycollect pula."jaga keselamatan/kesihatan mata semasa meneliti syiling2 kecil"

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam
  3. salam depankanta...
    tahniah atas penemuan syiling 5 sen siri parlimen 1976 ini. Mungkin sukar untuk dapatkan DDR setelah waktunya berlalu begitu lama. apa lg dlm gred yg baik. Kiranya dpat gred fine pun sudah bersyukur sangat...dalam simpanan duacongkak sendiri bagi siri parlimen 5sen amat sedikit dan tidak mungkin dapat cari DDR 76 melainkan rezeki datang tanpa diduga.
    Sekali lagi ucapan tahniah buat saudara depankanta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali duacongkak,
      Belum ok lagi ke ltop?,dah lama tak lihat syiling dgn berbagai nama..haha

      Dengan sedikit usaha dan kesabaran diharap duacongkak juga akan berjaya pamirkan syiling 5 sen DDR seperti ini suatu hari nanti.

      Syiling2 Siri Parlimen masih banyak ada dalam tabung2 ayam orang ramai,nanti bila diistihar tarikh akhir penggunaan syiling siri Parlimen pasti syiling2 ini akan banyak ditukar di bank2 dan kita kena cepat pula mendapatkannya dari pihak bank sebelum ianya dilupuskan..

      Terima kasih banyak2 duacongkak,semoga cepat2 kembali menceriakan dunia blogger Numis....

      Padam
  4. Salam Depankanta. Saya kagum dengan Tuan yang rajin membelek syiling 5sen. Saya ada banyak juga simpanan syiling 5sen tapi selalu saya abaikan sebab sakit mata nak tenung lama-lama. Almaklumlah saya tak boleh guna kanta. Sakit mata. Biasanya saya akan cari syiling error secara manual.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam dan terima kasih nsdk,
      Mencari syiling error secara manual dgn mata kasar juga ada kelebihannya..Syiling2 yg terdapat kesan error yg major biasanya diukur adakah ianya dapat dilihat oleh mata kasar kerana kaedah inilah yg digunakan oleh QC dikilang syiling..Bagaimana mata QC boleh terlepas pandang sedangkan mata nsdk dapat mengesannya!,haha..ini lah kehebatan mata peminat syiling2 error...

      Harap nsdk tidak akan mengabaikan kesihatan mata disamping melayan hobi yg istimewa ini...

      Terima kasih banyak2 nsdk..

      Padam
  5. Sy Ada 1 siling 5sen 1976,Ada yg berminat boleh whatssp 01165272725..tq

    BalasPadam
  6. Sy ada 1973 n 1976 brmnat pm nya..0172647890

    BalasPadam
  7. 5 sen 1976,1982 extra dot pun ada wasap 0123813457 cepat la nnti terlepas..

    BalasPadam
  8. Sama..syiling 5 sen 1976 saya pun ada..kol 01136354778.

    BalasPadam
  9. 有5仙 1个1976 2个1982 call 0168550067

    BalasPadam