Ahad, 5 Februari 2012

SYILING BERBICARA 3 (9 in 1)

Membicarakan tentang syiling errors Malaysia sangat menarik,ianya lebih mengujakan lagi bila diganding dan dibandingkan dgn syiling2 error dari luar negara.

      Walaupun banyak error yg dijumpai pada syiling2 Malaysia (terutama siri bunga raya) tapi kebanyakannya adalah minor error yg juga biasa dijumpai pada mana2 syiling di negara2 lain samada keluaran dari negara maju atau negara sedang membangun.Premium yg diberi juga bergantung pada sesuatu negara,dimana pada error tertentu mungkin bernilai pada sesuatu negara  tapi tidak bernilai pada negara lain.

    Syiling Malaysia juga biasa dijumpai beberapa jenis minor error yg terjadi pada sekeping syiling yang diistilahkan 2 in 1,3 in 1,4 in 1 dll. in 1 lagi...Biasa dijumpai die crack bersama die chip,die chip bersama die clash,die clash bersama die crack dan berbagai lagi dan juga dijumpai 3 atau 4 minor errors terjadi pada hanya sekeping syiling.Keadaan ini bukan fenomena luar biasa kerana setiap instrumen/peralatan mesin yang digunakan untuk membuat syiling akan melakukan tugas masing2 secara berasingan jadi errors pun akan terjadi secara berasingan...

     Sebagai spesimen untuk perkongsian tentang berbagai error pada sekeping syiling ini,dipamirkan sekeping syiling 10 sen 1995 yg dikesan terdapat 9 elemen kecacatan yg terjadi di kilang.
                             
                               Bahagian belakang syiling 10 sen 1995
                               Bahagian muka...

                                BAHAGIAN BELAKANG:

                                     DIE DETERIORATION
                                        DIE BREAK
                                             DIE CHIP (rev)
                                        FINNED RIM
                                          OFF CENTER
FILLED DIE

                            PADA BAHAGIAN MUKA PULA

                                         DIE CRACK
                                                        DOUBLE RIM
                                                DIE CHIP  (obv)


8 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Secara keseluruhannya, memang syiling siri bunga raya didapati lebih banyak kecacatan dibandingkan dengan syiling siri parlimen.
    Adakah ia disebabkan jumlah tempaaan jauh lebih banyak pada siri bunga raya atau QC di kilang telah merosot?
    Terima kasih banyak, depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Secara umum memang bila banyak syiling yg ditempa maka banyak peluang untuk terjadi error.Namun ini bukan lah faktor utama.

      Sebagai contoh keluaran syiling 5 sen 1982(siri Parlimen)sebanyak 118,594.000 sementara keluaran 5 sen 1997(siri bunga raya)hanya sebanyak 7,703,850 Tapi syiling 1997 lebih banyak error dijumpai berbanding syiling 1982.

      Depankanta setuju,QC adalah memainkan peranan utama dalam menentukan kualiti produk selain penggunaan peralatan dan teknologi yg tidak sesuai.Mungkin juga ratio adunan logam planchet telah diubah bagi mengimbangi kenaikan kos material yg berlaku pada masa itu.
      Terima kasih banyak2 Whycollect..

      Padam
    2. wah menarik syiling ini, memang ianya berkata-kata!

      Padam
    3. Salam iaryylr,
      Semoga syiling2 error siri ketiga biarlah iaryylr dan rakan2 pula yg berada dihadapan dan depankanta pula akan follow...
      Sayang sekali syiling spt diatas cuma ada sekeping saja,kalau banyak boleh diagih pada peminat2 syiling error yg baru kerana keistimewaan yg ada padanya.Pada sekeping syiling ini kita boleh kenali 9 elemen error!.
      Terima kasih banyak2 iaryylr.

      Padam
  2. salam depankanta...
    nampaknya syiling bukan setakat berkata-kata bahkan mempnyai saudara kembar...haha..error syiling milik depankanta ini sememangnya 90% sama dengan kepunyaan fakkahqarsh...
    tahniah utk depankanta...fakkahqarsh follow..haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali fakkahqarsh,
      Memiliki sekeping syiling begini bererti kita sudah memiliki dan mengenali 9 kategori errors dan bila semua ini ada pada sekeping syiling tentu ianya sangat menarik...

      Sempat juga depankanta melawat ke blog tuan,lama tak di update,mungkin terlalu sibuk tapi sebaiknya sekali sudah dilancarkan terus sentiasa di kemaskini.Nanti rakan2 blogger akan bantu memberi komen...

      Selamat berkunjung dan terima kasih banyak2 atas komen tuan...

      Padam
  3. buat masa ni fakkahqarsh cari dan himpun dulu mana2 syiling error..nanti ada kesempatan fakkahqarsh akan cuba updatekan syiling2 error tu..fakkahqarsh amat2 baru dalam bidang ni,jadi berminat pun disebabkan fakkahqarsh membaca blog tuan...blog depankanta menjadi rujukan penting fakkahqarsh dlm memburu syiling2 error ni...harap dpt keizinan depankanta...tqvm..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam fakkahqarash,
      Kita akan bergerak seiring dan dalam bidang syiling error ini perkongsian adalah sangat penting.Kategori mint error sebenarnya sangat banyak dan perbincangan tentang hal ini sangat luas,tak pernah berkesudahan.

      Bidang yg dipilih oleh fakkahqarsh utk dijadikan hobi ini sangat tepat pada masanya kerana syiling2 siri pertama dan kedua tentu akan ditarik semula dari edaran nanti dan masa itu sangat sukar utk menemui sekeping syiling error yg hari ini mudah dijumpai..

      Penting juga diberi perhatian oleh seorang peminat syiling error adalah tentang kesihatan,terutama kesihatan mata.

      Selain bloq depankanta ini,fakkahqarsh juga dicadangkan supaya sentiasa melawat blog2 yg lebih pakar spt Mr Dickson Niew,Whycollect,mnfaj dll..

      Terima kasih banyak2 fakkahqarsh..

      Padam