Sabtu, 17 Mac 2012

WOOD AND ROOT SCULPTURE

Seni ukir kayu merupakan satu bidang seni yg memerlukan bukan sahaja kemahiran tinggi tapi juga ketekunan untuk menghasilkan satu nilai kesenian yg mengkagumkan.

Dengan berbekalkan  material yg terdiri dari akar2 kayu yg diperolehi dari hutan atau pokok2 yg ditebang oleh orang2 kampong,seorang rakan karib depankanta menggunakan kemahiran dan bakat semulajadinya untuk menghasilkan seni ukir yg bermutu tinggi.


                              Ukiran yg berbentuk arca begini sesuai untuk kawasan kediaman/pejabat yg luas,kerja2 mengukir mengambil masa yg lama utk disiapkan....

                     Berbagai bentuk unik yg sukar digambarkan dgn perkataan diperolehi dari semulajadi.


                       Meja yg diukir ini sesuai diletak dianjung rumah atau ruang pejabat...
                  Bangku yg belum siap ini mempunyai bentuk yg unik...
     Bagi yg gemar bersantai sambil menghirup teh petang,bangku ini sesuai dgn digabung dgn meja kayu ukir.
             Ukiran berbentuk burung ini antara yg paling unik dan sukar dijumpai kerana bentuk kayu yg asal sudah 80% telah ada bentuk ini.
                     Ukiran pokok kayu yg penuh nilai seni sesuai utk dijadikan kepala katil
                     Gabungan seni khat juga dibuat,sesuai utk hiasan dinding rumah atau pejabat.Karya ini antara yg paling diminati depankanta,semuanya diukir pada sekeping papan balak yg tebal dan lebar.
 Antara hasil ukiran yg sudah ditempah....
                                Tanpa bantuan dari mana2 pihak,rakan depankanta Sdr.Shafie menggunakan sepenuh masa untuk memberi tumpuan pada kerja2 seni ukir root sculpture dan wood sculpture.Beliau juga merupakan jiran sekampong depankanta.
     BAGI SESIAPA YG BERMINAT UNTUK MENDAPAT KETERANGAN LANJUT BERKENAAN POSTING INI BOLEH BERHUBUNG TERUS DENGAN SDR.SHAFIE,016-9364698.BELIAU SEDIA BERBINCANG UNTUK URUSAN TEMPAHAN,JUAL-BELI DAN JUGA YG BERMINAT UNTUK PROMOSI.

6 ulasan:

  1. waaaa...tokey kayu napok lonih...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih abe Faiz,
      Tokey tu tak la jugok,cuma nak tolong saen2 promote hasil keja mereke.Kalu ada kawan2 lembah Kelang yg berminat nak buat pamiran boleh bincang terus dgn Mr Shafie...
      Terima kasih banyak2 Abe Faiz..

      Padam
  2. Phiit, cantik dan menarik sekali ukiran kawan depankanta ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi whycollect,
      Bakat semulajadi yg ada pada orang2 kampong seharusnya tidak dibazirkan.Sumbangan seni mereka secara tidak langsung akan menyumbang juga pada karya seni negara.Dari pengukir2 kecil spt sdr Shafie inilah akan lahir pengukir yg bernama besar suatu hari nanti...

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam
  3. Saya memang suka sangat sesuatu ukiran yang datang dari alam semulajadi,begitu unik dan dengan seni yang mendalam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Mr Dickson,
      Sebenarnya banyak sumber2 dari alam semulajadi yg boleh kita manafaatkan untuk memberi inspirasi dan keceriaan kepada kehidupan kita.
      Sesuai dgn latar belakang asal dari kawasan pantai tentu Mr Dickson juga seorang pencinta alam semulajadi dan hasil karya seni.

      Terima kasih banyak2 Mr Dickson.

      Padam