Rabu, 8 Ogos 2012

DOUBLED DIE 2011 ?

      Syiling 10 sen tidak banyak yang dikaitkan dgn varieti doubled die,kebanyakan yang dijumpai adalah syiling2 dgn kesan MDD.Sekeping syiling 10 sen 2011 yg dijumpai ini menarik perhatian kerana ciri2 yg terjadi pada sebahagian huruf adalah lebih menggambarkan kesan DD daripada MDD.

                    Kesan berganda pada huruf NEGARA kelihatan tidak rata sebagaimana syiling2 MDD..Kedua imej yg wujud adalah cembung, berlainan dgn syiling MDD yg rata pada imej bergandanya....

      Sekiranya dapat dikongsi penemuan sekeping dua lagi syiling begini,akan lebih mudah untuk membuat keputusan....

       Jika diperhatikan kesan berganda yg ada pada syiling 10 sen 1999 ini,kelihatan imej  yg terbentuk adalah rata dan mendatar....

        Syiling 10 sen 1999 ini jelas adalah kesan MDD yg ketara....

2 ulasan:

  1. Untuk mengenalpati syiling DD yg asli, kita perlu lihat keseluruhan rekacorak pada coins, dan dari situ kita boleh mengenalpasti DD dari klass mana. Jadi disini saya ingin betanya tuan Depankanta, dari sudut mata tuan, apakah klass DD yang tuan rasa sesuai utk duit syiling itu? Ini akan automatik menjawap soalan samada syiling yg ditunjukkan adalah DD asli atau sekadar MDD sahaja. Kerana kita perlu tahu bagaimana sesuatu DD yg asli itu boleh terjadi dari jenis klass yg telah di standardkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Anonymous,
      Terima kasih banyak atas pandangan tentang DD,untuk meletakkan klass DD memerlukan tahap pengetahuan dan pengalaman yg tinggi.Depankanta belum mencapai tahap itu..

      Syiling yg dipamirkan ini adalah untuk menunjukakn keunikannya yg kelihatan berlainan dari syiling MDD.Samada ianya DD atau MDD akan ditentukan oleh pakar2 yg sudi berkongsi..

      Untuk perkongsian bersama Harap sdr Anonymous sudi jelaskan secara ringkas adakah syiling 10 sen 2011 diatas adalah DD atau MDD dan dalam klass mana?

      Terima kasih banyak2 anonymous...

      Padam