Selasa, 13 Disember 2011

RIM CUD UNIK

Hanya dengan sedikit pengetahuan tentang cud error ini,depankanta cuba untuk pamirkan  syiling2 yg boleh dikaitkan dgn kategori ini bertujuan untuk perkongsian dan memantapkan lagi maklumat tentang syiling error Malaysia.
     Biasa dipamirkan rim cud error adalah yg kelihatan setompok atau beberapa tompok cud yg berada pada rim.Penemuan sekeping syiling 1 sen 2007 ini agak unik iaitu cud yg terjadi pada rim adalah berbentuk memanjang dibahagian muka syiling.

                                    Bahagian muka syiling 1 sen 2007,cud pada rim yg berbentuk unik.


                                       Tiada kesan pada sisi (edge) syiling
                                     Pada bahagian belakang tiada kesan error..

4 ulasan:

  1. Jenis rim yang menarik ditunjukkan oleh syiling 1sen ini :)

    BalasPadam
  2. Terima kasih banyak2 whycollect,
    Depankanta hanya agak saja ianya adalah rim cud,untuk meletakkan kategori lain pada syiling ini agak sukar kerana ianya tentu melibatkan kerosakan pada hujung die terserpih secara memanjang.Mungkin juga ada nama lain untuk keadaan rim begini..
    Terima kasih banyak2 whycollect..

    BalasPadam
  3. Saudara depankanta memang teliti dan pemerhati! Satu ciri yang amat bagus untuk seorang numismatik. Kalau saya pun tak perasan. Saya setuju dengan depankanta ini mungkin rim cud.

    BalasPadam
  4. Salam mnfaj,
    Walaupun cud yg terjadi pada bah.field biasanya besar dan tinggi tapi dalam konteks rim syiling ianya sudah memadai dgn tompokan begini.
    Kalau ianya terjadi pada imej,angka atau huruf tentu sesuai dipanggil die chip dan depankanta belum jumpa kerosakan die chip ini dikaitkan dgn rim jadi dinamakan rim cud sehingga ada pakar dapat memberi kategori yg lebih tepat.
    Terima kasih banyak2 mnfaj...

    BalasPadam