Khamis, 15 Disember 2011

SPLIT PLANCHET VS FINNED EDGE

Dalam kategori split planchet samada before strike atau after strike telah diterangkan oleh pakar syiling error Mr Dickson Niew dalam blognya...depankanta tidak pasti adakah sekeping syiling 10 sen 2006 ini juga termasuk dalam kategoti tersebut..Ketebalan syiling ini juga adalah biasa berbeza dgn apa yg dipamirkan oleh pakar2 tentang katagori error ini.
                                 Bahagian muka syiling 10 sen 2006,garis yg muncul dipermukaan syiling sangat jelas dan ianya berada dibawah imej congkak.
               
                              Garis ini berada dibawah imej congkak dan kelihatan hingga kebahagian rim.

                              Bahagian belakang syiling ini pula kelihatan kesan finned edge yg agak ketara

                               finned edge dari jam 3.00 hingga jam 8.00
Walaupun kondisi syiling ini agak lusuh tapi penemuan errors yg terjadi pada syiling ini menjadikannya istimewa.,,'hitam manis"...hehe

6 ulasan:

  1. Ini adalah Planchet Errors>Clad Layer Errors dimana lapisan nipis logam sebagai pelindung sudah gugur kerana proses cladding di obverse yang kurang senpurna.

    BalasPadam
  2. Hi depankanta,
    Kamipun nak tahu apa yang terjadi pada syiling ini :D

    BalasPadam
  3. Hi Mr Dickson,
    Agak mengelirukan karegori error ini,adakah syiling aloy copper-nickel juga mengalami proses cladding seperti syiling 1 sen..Agak menghairankan kerana depankanta banyak menemui error begini pada syiling 5 sen-50 sen siri bunga raya..mungkin Mr Dickson juga telah banyak berjumpa syiling spt.ini.
    Terima kasih banyak2 Mr Dickson,mungkin ada penjelasan lanjut..tqvm

    BalasPadam
  4. Terima kasih banyak2 Whycollect,
    Untuk memantapkan pengetahuan tentang syiling error pakar2 perlukan spesimen yg banyak untuk membuat rumusan dan pengumpul biasa akan menyediakan maklumat tersebut untuk kemudahan pakar,nanti pada akhirnya kita sama2 dapat gunakan maklumat yg tepat hasil kerjasama ini...
    Terima kasih banyak2 whycollect...

    BalasPadam
  5. Wah ini agak memeningkan depankanta. Telahan saya adalah acuan untuk syiling ini telah dipolish.

    BalasPadam
  6. Terima kasih banyak2 mnfaj,
    Hampir semua deno syiling siri bunga raya didapati terjadi kesan begini.Mungkin juga kesan mesin polish yg hanya mencuci bahagian rata(field)die DAN bahagian imej yg kedalam tidak dicuci,keadaan ini menyebabkan imej tikar dan congkak tidak terjejas...Nanti depankanta akan pamirkan semua deno yg ada kesan begini.
    Terima kasih banyak2 mnfaj...

    BalasPadam