Isnin, 24 September 2012

LAGI DDR 10 SEN S3M 2012

          Menentukan kesahihan samada syiling Varieti DD tulin atau disebabkan kerosakan lain memerlukan penelitian yg bersungguh-sungguh.Bagi syiling2 yang terdapat hanya sedikit kesan DD seperti syiling 10 sen s3M 2012 ini,beberapa details perlu diberi perhatian bagi mencari punca sebenar kerosakannya samada DD tulin,DDD atau hanya disebabkan MDD.

               Syiling 10 sen s3M 2012 ini telah dipamirkan dalam post terdahulu dgn kategori DDR.....

              Penemuan sekeping lagi syiling yg kelihatan ciri2 yg sama ini telah memperlihatkan syiling ini juga telah ditempa oleh die yg sama dgn syiling diatas.

                  Hampir keseluruhan details kelihatan sama pada kedua syiling ini.....



            Telitikan ciri DDR yg ada pada kedua syiling ini........
                      Syiling pertama
                       Syiling kedua...
 


                   Syiling pertama...

               Syiling kedua....



     Adakah anda bersetuju syiling s3M ini adalah DDR, atau anda ada pendapat lain yg lebih tepat........

2 ulasan:

  1. Salam saudara depankanta,
    Menarik penemuan saudara depankanta ini. Amat mengujakan terutama jika kita hendak buat kajian. Tunjuk ajar daripada Nu amat berguna di mana beliau mencadangkan kita untuk melihat analisis samada syiling ini DD tulen atau tidak dengan melihat kaitannya dengan kelas-kelas DD. Saya tak berani memberi pendapat berkenaan syiling ini kerana kualiti gambar yang agak kabur, mungkin jika saya ada peluang memiliki syiling ini dapat saya cuba analisis adalah ianya DD asli dan apa kelasnya. Jika saya tidak silap, banyak variti DD di US yang sukar dikelaskan kelas DDnya, antaranya sekeping syiling yang saya tidak berapa ingat, mempunyai variti "jari terlebih" dan juga "tiang terlebih", dan jika tidak silap saya syiling ini turut dikelaskan sebagai DD. Mungkin saya tersilap harap ada yang membetulkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali sdr mnfaj,
      Setiap kali berjumpa dgn syiling2 yg diagak ianya adalah varieti DD,dua blogger numismatik akan muncul dalam fikiran depankanta.Pertama nucoins dan kedua mnfaj...Tidak dinafikan setiap orang ada kepakaran masing2 yg dapat kita jadikan pakar rujuk..Kita akan terus memerlukan panduan2 teknikal dari sifu2 spt Mr Dickson dan Nu,semoga suatu hari nanti pakar2 kita(termasuk yg tiada dialam siber)akan duduk semeja dan dapat mengeluarkan sebuah buku rujukan untuk kegunaan kita semua...Terima kasih banyak2 mnfaj(depankanta rindu nak baca tulisan sdr whycollect pula)...

      Padam