Selasa, 2 Oktober 2012

STRUCK THROUGH VS FILLED DIE

         Struck through grease filled die error merupakan kategori error yang merujuk kepada syiling2 yang terdapat kesan tempaan yang terhalang oleh cecair likat minyak gris yang berada diantara die dan planchet semasa proses penempaan sedang berjalan.Dalam keadaan ini  filled die merupakan satu bentuk dari struck through error.

         Dalam keadaan tertentu jika ditemui halangan yg berada diantara die dan planchet adalah berbentuk objek keras spt wayar,cebisan logam dll.ianya diistilahkan sebagai struck through error,ianya diistilahkan secara berasingan dengan filled die error.

          Filled die error,kebanyakan yang dipamirkan oleh pengumpul adalah dikaitkan dgn kehadiran minyak gris pada permukaan die semasa proses tempaan dijalankan,selain gris terdapat juga elemen lain spt air,gas,plak dll. boleh yg menyebabkan kerosakan pada sebahagian imej yg ada pada permukaan syiling.

         Bahagian muka syiling 5 sen 2011,kesan struck through dan filled die dari dua elemen yg berlainan terjadi serentak
         
          Sesuatu yang keras telah terjatuh diantara planchet dan die,selain objek itu juga terdapat kesan seumpama gris turut menganggu proses penempaan syiling ini.


            Keadaan ini dapat menggambarkan struck through dan filled die,dalam keadaan tertentu adalah dua kategori  yg berbeza.....

             Kesan struck through error mudah terkeliru dgn kerosakan yg disebabkan PMD,pemerhatian dan pemeriksaan yg teliti perlu dibuat  bagi membezakan antara kedua kategori ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan