Isnin, 16 April 2012

DIE CLASH PARLIMEN

Syiling 10 sen siri Parlimen merupakan denominasi yg paling kerap dijumpai die clash pada bahagian muka yg menampakkan imej "0"dengan jelas,ianya dijumpai terjadi pada kebanyakan tahun keluarannya..

              Untuk menemui syiling yg terjadi die clash pada kedua permukaan agak sukar apa lagi ianya dapat dilihat dengan jelas dan ketara.

                Bahagian belakang syiling 10 sen 1988,jelas kelihatan imej bangunan Parlimen dan bulan sabit.

              Bahagian muka pula sangat ketara imej "10"...Lebih malang lagi pada syiling ini apabila terdapat juga kesan die crack yg menggambarkan kerosakan pada die yg bertimpa-timpa..

                    keadaan syiling ini jika dibandingkan dgn syiling 5 sen s3M 2012 die clash  terdapat persamaan dari sudut teknologi pembuatannya (mungkin sebahagian)...

                   Bila terdapat lebih dari satu error yg ketara begini tentu ada sesuatu yg tidak beres pada QC kilang syiling Malaysia....Adakah keadaan ini akan dijumpai juga pada syiling s3M?....

4 ulasan:

  1. Hi depankanta,
    Kamipun pernah menemui syiling 10sen dengan die crack di tempat yang sama.
    Ya, betul juga kesan clash die sedemikian agak biasa dijumpai pada syiling 10sen.
    Ini mungkin disebabkan rekabentuk denominasi 10 agak tinggi sedikit jika dibandingkan dengan ciri2 lain pada reverse syiling itu.
    Nampaknya spesimen depankanta ada juga kesan broadstruck sedikit.
    Tahniah dan terima kasih banyak depankanta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Whycollect,
      Rekabentuk sangat mempengaruhi bagaimana kesan die clash akan kelihatan pada permukaan syiling.Die clash akan nampak lebih ketara pada syiling2 yg tinggi dan yg begini akan menjadi lebih menarik untuk dikumpul.

      Walaupun banyak die clash pada deno 10 sen Parlimen tapi syiling2 10 sen siri Parlimen adalah antara yg paling sukar untuk dijumpai yg bergred tinggi,mungkin ianya sentiasa"laku"dan kerap bertukar tangan semasa dalam edaran..

      Terima kasih banyak2 whycollect...

      Padam
  2. Assalamulaikum depankanta....

    Untuk pengetahuan tuan saya ada sekeping syiling sebegini. Mmg sama/sebijik error dia. Nanti kalau saya ke Pasir Mas saya akan bawa sekali syiling ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. W'Salam w.w Anonymous,
      Molek sangat la tu,harap2 banyak lagi syiling2 error yg dapat kita kongsi bersama nanti..
      Jangan lupa bagitau awal2 deh,kita pekena nasi kerabu P.Mas...
      Terima kasih banyak2 anonymous...

      Padam