Sabtu, 23 Februari 2013

OFF CENTER STRIKE WITH COLLAR SCAR

           Off center error berbeza dengan misaligned die, off center terjadi pada kedua permukaan syiling.sementara misaligned die hanya melibatkan satu permukaan sahaja. Off center berbeza pula dengan broadstrike error kerana off center error mungkin terjadi ketiadaan sebahagian huruf yang berada berhampiran rim sementara broadstrike tidak akan menjejaskan mana-mana huruf yang ada pada permukaan syiling.

     Sub kategori off center tidak banyak yang ditemui pada syiling Malaysia kerana ianya adalah kategori yang sukar melepasi tapisan QC kilang atau terlepas keluar menyebabkan ianya sukar  dijumpai dalam edaran.

   Sekeping syiling 5 sen 2001 dijumpai dengan kesan parut akibat terkena atau tertampan collar die semasa proses penempaan. OFF CENTER STRIKE WITH COLLAR SCAR ERROR.

             Pada bahagian muka syiling juga terdapat ciri-ciri yang hampir sama...


2 ulasan:

  1. Salam sdr Depankanta,
    Koleksi yang terbaik pernah dipamerkan oleh tuan.
    Adakah sdr Depankanta mendapatkan syiling tersebut dalam edaran?
    Terima kasih kerana berkongsi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali afiq,
      Secara kebetulan syiling ini diperolehi dari tukaran syiling 5 sen sebanyak rm100..Ketebalan dibahagian error syiling ini tidak begitu ketara menyebabkan ianya masih dapat melepasi mesin mengira syiling..Secara umumnya syiling off center sukar diperolehi dalam edaran...

      Terima kasih banyak sdr afiq...

      Padam